14.01.2016
1. |
Dokumenta veids |
Likumprojekts |
2. |
Dokumenta nosaukums |
Likumprojekts “Grozījumi Atkritumu apsaimniekošanas likumā” |
3. |
Politikas joma un nozare vai teritorija |
Vides politika |
4. |
Dokumenta mērķgrupas |
Sadzīves atkritumu apsaimniekotāji – 50-60 komersanti Sadzīves atkritumu apglabāšanas poligonu apsaimniekotāji – 10 komersanti Visi sadzīves atkritumu radītāji Latvijā – fiziskās un juridiskās personas. |
5. |
Dokumenta mērķis un sākotnēji identificētās problēmas būtība |
Pašreiz Atkritumu apsaimniekošanas likuma 39.panta pirmajā daļā ir noteikta kārtība, kādā tiek noteikta maksa par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu. Atkritumu apsaimniekošanas likumā šobrīd nav noteikta kārtība, kādā aprēķina maksu par nešķirotiem sadzīves atkritumu un prasības, kā izmantojami līdzekļi, kas veidojas kā starpība starp samaksāto maksu par atkritumu savākšanu, pārvadāšanu, pārkraušanu, uzglabāšanu, dalītās atkritumu savākšanas, šķirošanas un pārkraušanas infrastruktūras objektu uzturēšanu atbilstoši līgumam, kuru noslēgusi pašvaldība un šā likuma 18.panta pirmajā daļā minētais atkritumu apsaimniekotājs, dabas resursu nodokli un tarifu par sadzīves atkritumu apglabāšanu atkritumu poligonos, un šo komponenšu izmaksām par atkritumu apsaimniekošanas darbību veikšanas pirms atkritumu apglabāšanas rezultātā faktisko apglabāto atkritumu apjomu.
Ziņojumā ir ieteikts VARAM kā atbildīgajai ministrijai par normatīvo aktu izstrādi atkritumu apsaimniekošanas nozarē pilnveidot normatīvo aktu regulējumu, kas paredzētu atkritumu apsaimniekošanas maksas aprēķinam izmantot atkritumu apsaimniekotāja mērījumu rezultātā noteikto koeficientu pārejai no svara uz tilpuma mērvienībām.Latvijas normatīvajos aktos šobrīd nav normu, kas nodrošinātu Valsts kontroles ieteikuma izpildi.
Lai izpildītu Valsts kontroles ieteikumu, VARAM ir sagatavojusi likumprojektu, kurā paredzēts precizēt kārtību, kādā tiek noteikta maksa par nešķirotiem sadzīves atkritumiem. Likumprojektā arī noteikts, ka Starpību, kas veidojas starp samaksāto maksu par atkritumu savākšanu, pārvadāšanu, pārkraušanu, uzglabāšanu, dalītās atkritumu savākšanas, šķirošanas un pārkraušanas infrastruktūras objektu uzturēšanu atbilstoši līgumam, kuru noslēgusi pašvaldība un šā likuma 18.panta pirmajā daļā minētais atkritumu apsaimniekotājs, dabas resursu nodokli un tarifu par sadzīves atkritumu apglabāšanu atkritumu poligonos, un šo komponenšu izmaksām par atkritumu apsaimniekošanas darbību veikšanas pirms atkritumu apglabāšanas rezultātā faktisko apglabāto atkritumu apjomu, atkritumu apsaimniekotājs izmanto atkritumu apsaimniekošanas sistēmas darbības attīstībai. Likumprojekts paredz, ka sadzīves atkritumu apsaimniekošanas maksas aprēķinam pārejai no svara uz tilpuma mērvienībām izmanto atkritumu apsaimniekotāja mērījumu rezultātā noteikto koeficientu. Atkritumu apsaimniekotājs, kas veic atkritumu šķirošanu, sagatavošanu un apglabāšanu veic regulārus atkritumu blīvuma mērījumus, ko reizi gadā iesniedz pašvaldībai. Pašvaldība reizi gadā pārskata atkritumu maksas apmēru saistībā ar atkritumu mērījumu rezultātā noteikto tilpuma un svara attiecības koeficientu un nepieciešamības gadījumā veic maksas apmēra maiņu. |
6. |
Dokumenta izstrādes laiks un plānotā virzība |
Plānots izsludināt Valsts sekretāru sanāksmē: 03.02.2016. vai 10.02.2016. Plānots iesniegt Ministru kabinetā: 2016.gada martā. |
7. |
Dokumenti |
|
8. |
Sabiedrības pārstāvju iespējas līdzdarboties |
Plānots izmantot Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 7.41 punktā noteiktajā veidā - rakstiski sniedzot viedokli par attīstības plānošanas dokumentu tā izstrādes stadijā. |
9. |
Pieteikšanās līdzdalībai |
Lūdzu sniegt rakstisku viedokli līdz 2015.gada 27.janvārim |
10. |
Cita informācija |
Nav. |
11. |
Atbildīgā amatpersona |
Vides aizsardzības departamenta Vides kvalitātes un atkritumu apsaimniekošanas nodaļas vecākā referente I.Doniņa, tālr:67026515, e-pasts: ilze.donina@varam.gov.lv |