Preses relīze

attēlsVides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) aptauja „Sabiedriskās domas izvērtējums par e-pakalpojumu pielietojumu” liecina, ka pieaugot izstrādāto e-pakalpojumu skaitam un informācijas pieejamībai par tiem, iedzīvotāji ir gatavi tos izmantot arvien vairāk.

Arvien vairāk zina, kur atrast un kā lietot e-pakalpojumus

Ja rastos nepieciešamība izmantot valsts iestāžu vai pašvaldību pakalpojumus, 40% aptaujāto meklētu iespēju to izdarīt iestāžu un pašvaldību tīmekļa vietnēs, 30% - speciālos tam paredzētos portālos, bet 29% portālā Latvija.lv. Tikai 4% respondentu nezina, kas ir e-pakalpojumi.

Vairāk nekā pusei jeb 56% iedzīvotāju, kas pēdējā pusgada laikā izmantojuši kādu e-pakalpojumu, nav bijusi vajadzīga speciālistu vai tuvinieku palīdzība to lietošanā. Savukārt 19% saņēmuši iestādes vai pašvaldības darbinieka atbalstu un tikpat arī draugu un paziņu palīdzību.

E-pakalpojuma izpildes apstiprinājums iedrošinātu tos lietot

Aptaujas dati rāda, ka elektronisko saziņu ar valsts iestādēm un pašvaldībām sekmētu apstiprinājums lietotājam, ka e-pakalpojums ir veiksmīgi pabeigs. Tāpat e-pakalpojumu lietošanu veicinātu zemāka cena vai ātrāka saņemšana nekā klātienē. Kā citus veicinošos faktorus aptaujātie min arī radu, draugu, paziņu, kas e-iespējas jau izmantojuši, ieteikums vai palīdzība. Palīdzētu arī papildu informācija par tiesiskajām saistībām, kuras jāuzņemas, izmantojot e-pakalpojumu.  

Iedzīvotāji gaida vēlēšanu un komunālos e-pakalpojumus

Lūgti nosaukt vismaz vienu valsts vai pašvaldību pakalpojumu, kurš vēl nav pieejams elektroniski, bet respondenti vēlētos tādu lietot, 21% aptaujātie minējuši iespēju elektroniski veikt komunālos maksājumus. Savukārt 14% gaida iespēju elektroniski balsot Saeimas un pašvaldību vēlēšanās, bet 7% respondentu minējuši vēlmi saņemt vēl pilnīgākus Valsts ieņēmumu dienesta e-pakalpojumus, piemēram, nodokļu nomaksas kontrole un gada deklarācijas iesniegšana.

Simtiem iespēju sazināties ar valsti internetā

Šobrīd jau katrs otrais valsts pakalpojums ir pieejams elektroniski. Elektroniskos pakalpojumus var saņemt portālā www.latvija.lv, iestāžu tīmekļu vietnēs un arī uz iestādes oficiālo e-pasta adresi nosūtot ar drošu elektronisko parakstu parakstītu veidlapu vai iesniegumu. Valsts e-pakalpojumu lietošanai nepieciešams tikai dators un interneta pieslēgums, bet, lai izmantotu tos e-pakalpojumus, kam nepieciešama lietotāja identificēšana, var izmantot internetbanku datus vai eID karti, ko izsniedz Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde.

VARAM atgādina, ka Valsts un pašvaldību vienotajos klientu apkalpošanas centros un publiskajās bibliotēkās pieejams bezmaksas internets, un tajos esošie datori ir sagatavoti e-pakalpojumu un e-paraksta lietošanai.

VARAM sadarbībā ar SIA “Aptauju Centrs” divas reizes gadā veic aptauju “Sabiedriskās domas izvērtējums par e-pakalpojumu pielietojumu”. Jaunākā aptauja ir veikta 2015. gada rudenī, tiešajās intervijās visā Latvijā piedaloties 1004 respondentiem vecumā no 18 līdz 74 gadiem.

Ar VARAM veiktās aptaujas rezultātiem iespējams iepazīties infografikā http://ej.uz/bdqw. Ar visu pētījumu un datiem VARAM tīmekļa vietnes sadaļā E-pārvalde, apakšsadaļā Pētījumi (http://ej.uz/ePetijums).

E-pārvaldes integrēto informatīvo kampaņu „Valsts ir internetā” īsteno Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija ar mērķi informēt par vairāk nekā 300 valsts un pašvaldību e-pakalpojumiem, un mudinātu sabiedrību izvēlēties e-pakalpojumus kā primāro saziņas veidu ar valsti.

Projekts ir saņēmis Eiropas Savienības fondu tehniskās palīdzības projekta Nr. VSID/TP/CFLA/11/19 „Atbalsts Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pārziņā esošo Eiropas Savienības fondu aktivitāšu prioritāšu mērķu sasniegšanas nodrošināšanai” finansējumu.

Papildu informācijai:
Elīna Kalniņa
Kampaņas „Valsts ir internetā” koordinatore
T. 22018527, e-pasts: elina.kalnina@ka.lveinfo@ka.lv

attēls