Ieguvumi, ja organizatoriskā struktūra atbilst vajadzībām:
- pakalpojumu pārvaldības dalībniekiem ir skaidri saprotams kā veidojas un no kā ir atkarīga valstī noteiktā kopējā pakalpojumu pārvaldības struktūra, tostarp ir apzinātas iestādes kurām ir un arī kurām nav jāsniedz pakalpojumi
- pakalpojumu pārvaldības dalībnieki var veidot savu pakalpojumu pārvaldības struktūru atbilstoši vispārējiem nosacījumiem – valstī vienveidīgi un, iekļaujoties valsts kopējā pakalpojumu pārvaldības struktūrā
Apdraudējumi, ja organizatoriskā struktūra neatbilst vajadzībām:
- pakalpojumu pārvaldība tiek īstenota haotiski – neapzinoties pakalpojumu pārvaldības dalībnieku lomu sadalījumu un to savstarpējo mijiedarbību, tostarp ar pakalpojumu pārvaldību saistīto pakļautību un pienākumu sadalījumu
- nav skaidras pakalpojumu pārvaldībā iesaistīto atbildības, veicamie pakalpojumu pārvaldības uzdevumi un savstarpējās sadarbības saskares punkti un nosacījumi
Pakalpojumu pārvaldības struktūra tiek veidota atbilstoši:
Veidojot pakalpojumu pārvaldības struktūru, tiek apzinātas un noteiktas:
- struktūrvienības, kuru pārvaldībā ir pakalpojumi (kas ir atbildīgas par pakalpojumiem)
- struktūrvienības, kuru pārvaldībā nav pakalpojumu (kas nav atbildīgas par pakalpojumiem)
- struktūrvienību funkcijas un darbības jomas, tostarp pamatdarbības virzieni
Veidojot pakalpojumu pārvaldības struktūru, tiek apzināta un noteikta:
- struktūrvienību savstarpējā mijiedarbība, tostarp pakļautība, tiesības un pienākumi (atbilstoši pakalpojumu pārvaldības lomām)
- struktūrvienībās ietilpstošo amatu un pakalpojumu pārvaldības lomu savstarpējā atbilstība
Pakalpojumu pārvaldība tiek īstenota divos veidos:
- netieši – izmantojot netiešus ietekmes instrumentus, tostarp:
- politikas un attīstības plānošanas dokumentus
- normatīvo regulējumu
- vadlīnijas
- apmācību, skaidrošanu un popularizēšanu
- auditus un revīzijas
- sasaisti ar budžetu un citiem finansēšanas instrumentiem
- tieši – izmantojot tiešus ietekmes instrumentus, atbilstoši iestādes pakļautības nosacījumiem
Ieguvumi, ja organizatoriskā struktūra atbilst vajadzībām:
- ir skaidra mijiedarbība saistībā ar pakalpojumu pārvaldību starp dažādiem pakalpojumu pārvaldības dalībniekiem, tostarp pienākumu un atbildību sadalījums atbilstoši pakalpojumu pārvaldības līmeņiem, mērogiem un pakalpojumu pārvaldības lomām (ir skaidrs, kas kuram ir jādara un, kas nav)
Apdraudējumi, ja organizatoriskā struktūra neatbilst vajadzībām:
- pakalpojumu pārvaldības dalībnieki var veikt savam pakalpojumu pārvaldības līmenim, mērogam un lomai neatbilstošus pakalpojumu pārvaldības pienākumus, pienākumi var dublēties vai arī netikt veikti vispār (nav skaidrs, kas kuram ir jādara un, kas nav)
Pakalpojumu pārvaldība tiek īstenota valsts mērogā (↔), politikas līmenī (↕) un Pakalpojumu pārvaldības valsts vadošā iestāde (VARAM) veic šai pakalpojumu pārvaldības lomai atbilstošos pienākumus, tostarp:
- veido valstī vienotu pakalpojumu pārvaldības politiku un tai atbilstošu normatīvo regulējumu
- koordinē un kontrolē valstī vienotas pakalpojumu pārvaldības politikas īstenošanu valsts, nozaru un iestāžu mērogos
- sniedz metodisko atbalstu valstī vienotas pakalpojumu pārvaldības politikas īstenošanai valsts, nozaru un iestāžu mērogos
- organizē un koordinē pakalpojumiem un pakalpojumu pārvaldībai nepieciešamo centralizēto nodrošinājumu (spējas un resursus) valsts mērogā
Pakalpojumu pārvaldības valsts vadošā iestāde neveido un nesniedz pakalpojumus
Pakalpojumu pārvaldība tiek īstenota nozares mērogā (↔), politikas līmenī (↕) un Pakalpojumu pārvaldības nozares vadošā iestāde (nozares vadošā iestāde – ministrija) veic šai pakalpojumu pārvaldības lomai atbilstošos pienākumus, tostarp:
- veido nozares pakalpojumu attīstības plānu un tam atbilstošu normatīvo regulējumu
- koordinē un kontrolē nozares pakalpojumu attīstības plāna īstenošanu nozares un iestāžu mērogos
- sniedz metodisko atbalstu nozares pakalpojumu attīstības plāna īstenošanai nozares un iestāžu mērogos
- organizē un koordinē pakalpojumiem un pakalpojumu pārvaldībai nepieciešamo nozares centralizēto nodrošinājumu (spējas un resursus)
Pakalpojumu pārvaldības nozares vadošā iestāde nosaka nozares pamatdarbības virzienus, un var veidot pamatdarbības virzieniem atbilstošas iestādes pakalpojumu sniegšanai
Pakalpojumu pārvaldības nozares vadošā iestāde neveido un nesniedz pakalpojumus
Pakalpojumu pārvaldība tiek īstenota iestādes mērogā (↔), pamatdarbības līmenī (↕) un Iestādes pakalpojumu kopuma saimnieks (iestāde) un Pakalpojuma saimnieks (iestāde) veic šīm pakalpojumu pārvaldības lomām atbilstošos pienākumus, tostarp:
- veido iestādes pakalpojumu attīstības plānus un tiem atbilstošu normatīvo regulējumu
- koordinē un kontrolē iestādes pakalpojumu attīstības plāna īstenošanu iestādes mērogā
- sniedz metodisko atbalstu iestādes pakalpojumu attīstības plāna īstenošanai iestādes mērogā
- veido un sniedz pakalpojumus
- apzina un pieprasa pakalpojumiem un pakalpojumu pārvaldībai nepieciešamo nodrošinājumu (spējas un resursus)
Iestādes pakalpojumu kopuma saimnieks var noteikt vairākus atšķirīgus iestādes pamatdarbības virzienus, kas satur katram pamatdarbības virzienam atbilstošus pakalpojumus, un var veidot pamatdarbības virzieniem atbilstošas struktūrvienības
Pakalpojumu pārvaldība tiek īstenota iestādes mērogā (↔), nodrošinājuma līmenī (↕) – Iestādes resursu kopuma saimnieks (iestāde) un Resursa saimnieks (iestāde) veic šīm pakalpojumu pārvaldības lomām atbilstošos pienākumus, tostarp:
- veido iestādes resursu attīstības plānus un tiem atbilstošu normatīvo regulējumu
- koordinē un kontrolē iestādes resursu attīstības plāna īstenošanu iestādes mērogā
- sniedz metodisko atbalstu iestādes resursu attīstības plāna īstenošanai iestādes mērogā
- veido un uztur pakalpojumiem un pakalpojumu pārvaldībai nepieciešamo nodrošinājumu (spējas un resursus) iestādes mērogā
Iestādes resursu kopuma saimnieks var noteikt vairākas iestādes resursu grupas, un var veidot resursu grupām atbilstošas struktūrvienības
Ieguvumi, ja organizatoriskā struktūra atbilst vajadzībām:
- ir skaidra mijiedarbība saistībā ar pakalpojumu pārvaldību starp dažādiem pakalpojumu pārvaldības dalībniekiem, tostarp pienākumu un atbildību sadalījums atbilstoši pakalpojumu pārvaldības līmeņiem, mērogiem un pakalpojumu pārvaldības lomām (ir skaidrs, kas kuram ir jādara un, kas nav)
Apdraudējumi, ja organizatoriskā struktūra neatbilst vajadzībām:
- pakalpojumu pārvaldības dalībnieki var veikt savam pakalpojumu pārvaldības līmenim, mērogam un lomai neatbilstošus pakalpojumu pārvaldības pienākumus, pienākumi var dublēties vai arī netikt veikti vispār (nav skaidrs, kas kuram ir jādara un, kas nav)
Pakalpojumu pārvaldība tiek īstenota valsts mērogā (↔), politikas līmenī (↕) un Pakalpojumu pārvaldības valsts vadošā iestāde (VARAM) veic šai pakalpojumu pārvaldības lomai atbilstošos pienākumus, tostarp:
- veido valstī vienotu pakalpojumu pārvaldības politiku un tai atbilstošu normatīvo regulējumu
- koordinē un kontrolē valstī vienotas pakalpojumu pārvaldības politikas īstenošanu valsts, nozaru un iestāžu mērogos
- sniedz metodisko atbalstu valstī vienotas pakalpojumu pārvaldības politikas īstenošanai valsts, nozaru un iestāžu mērogos
- organizē un koordinē pakalpojumiem un pakalpojumu pārvaldībai nepieciešamo centralizēto nodrošinājumu (spējas un resursus) valsts mērogā
Pakalpojumu pārvaldības valsts vadošā iestāde neveido un nesniedz pakalpojumus
Pakalpojumu pārvaldība tiek īstenota pašvaldības mērogā (↔), politikas līmenī (↕) un Pakalpojumu pārvaldības pašvaldības vadošā iestāde (pašvaldība) veic šai pakalpojumu pārvaldības lomai atbilstošos pienākumus, tostarp:
- veido pašvaldības pakalpojumu attīstības plānu un tam atbilstošu normatīvo regulējumu
- koordinē un kontrolē pašvaldības pakalpojumu attīstības plāna īstenošanu pašvaldības un iestāžu mērogos
- sniedz metodisko atbalstu pašvaldības pakalpojumu attīstības plāna īstenošanai pašvaldības un iestāžu mērogos
- organizē un koordinē pakalpojumiem un pakalpojumu pārvaldībai nepieciešamo pašvaldības centralizēto nodrošinājumu (spējas un resursus)
Pakalpojumu pārvaldības pašvaldības vadošā iestāde nosaka pašvaldības pamatdarbības virzienus, un var veidot pamatdarbības virzieniem atbilstošas iestādes pakalpojumu sniegšanai
Pakalpojumu pārvaldības pašvaldības vadošā iestāde neveido un nesniedz pakalpojumus (pašvaldības administrācija var sniegt pakalpojumus kā iestāde)
Pakalpojumu pārvaldība tiek īstenota iestādes mērogā (↔), pamatdarbības līmenī (↕) un Iestādes pakalpojumu kopuma saimnieks (iestāde) un Pakalpojuma saimnieks (iestāde) veic šīm pakalpojumu pārvaldības lomām atbilstošos pienākumus, tostarp:
- veido iestādes pakalpojumu attīstības plānus un tiem atbilstošu normatīvo regulējumu
- koordinē un kontrolē iestādes pakalpojumu attīstības plāna īstenošanu iestādes mērogā
- sniedz metodisko atbalstu iestādes pakalpojumu attīstības plāna īstenošanai iestādes mērogā
- veido un sniedz pakalpojumus
- apzina un pieprasa pakalpojumiem un pakalpojumu pārvaldībai nepieciešamo nodrošinājumu (spējas un resursus)
Iestādes pakalpojumu kopuma saimnieks var noteikt vairākus atšķirīgus iestādes pamatdarbības virzienus, kas satur katram pamatdarbības virzienam atbilstošus pakalpojumus, un var veidot pamatdarbības virzieniem atbilstošas struktūrvienības
Pakalpojumu pārvaldība tiek īstenota iestādes mērogā (↔), nodrošinājuma līmenī (↕) – Iestādes resursu kopuma saimnieks (iestāde) un Resursa saimnieks (iestāde) veic šīm pakalpojumu pārvaldības lomām atbilstošos pienākumus, tostarp:
- veido iestādes resursu attīstības plānus un tiem atbilstošu normatīvo regulējumu
- koordinē un kontrolē iestādes resursu attīstības plāna īstenošanu iestādes mērogā
- sniedz metodisko atbalstu iestādes resursu attīstības plāna īstenošanai iestādes mērogā
- veido un uztur pakalpojumiem un pakalpojumu pārvaldībai nepieciešamo nodrošinājumu (spējas un resursus) iestādes mērogā
Iestādes resursu kopuma saimnieks var noteikt vairākas iestādes resursu grupas, un var veidot resursu grupām atbilstošas struktūrvienības
Ieguvumi, ja organizatoriskā struktūra atbilst vajadzībām:
- ir skaidra mijiedarbība saistībā ar pakalpojumu pārvaldību starp dažādiem pakalpojumu pārvaldības dalībniekiem, tostarp pienākumu un atbildību sadalījums atbilstoši pakalpojumu pārvaldības līmeņiem, mērogiem un pakalpojumu pārvaldības lomām (ir skaidrs, kas kuram ir jādara un, kas nav)
Apdraudējumi, ja organizatoriskā struktūra neatbilst vajadzībām:
- pakalpojumu pārvaldības dalībnieki var veikt savam pakalpojumu pārvaldības līmenim, mērogam un lomai neatbilstošus pakalpojumu pārvaldības pienākumus, pienākumi var dublēties vai arī netikt veikti vispār (nav skaidrs, kas kuram ir jādara un, kas nav)
Pakalpojumu pārvaldība tiek īstenota valsts mērogā (↔), politikas līmenī (↕) un Pakalpojumu pārvaldības valsts vadošā iestāde (VARAM) veic šai pakalpojumu pārvaldības lomai atbilstošos pienākumus, tostarp:
- veido valstī vienotu pakalpojumu pārvaldības politiku un tai atbilstošu normatīvo regulējumu
- koordinē un kontrolē valstī vienotas pakalpojumu pārvaldības politikas īstenošanu valsts, nozaru un iestāžu mērogos
- sniedz metodisko atbalstu valstī vienotas pakalpojumu pārvaldības politikas īstenošanai valsts, nozaru un iestāžu mērogos
- organizē un koordinē pakalpojumiem un pakalpojumu pārvaldībai nepieciešamo centralizēto nodrošinājumu (spējas un resursus) valsts mērogā
Pakalpojumu pārvaldības valsts vadošā iestāde neveido un nesniedz pakalpojumus
Pakalpojumu pārvaldība tiek īstenota iestādes mērogā (↔), pamatdarbības līmenī (↕) un Iestādes pakalpojumu kopuma saimnieks (iestāde) un Pakalpojuma saimnieks (iestāde) veic šīm pakalpojumu pārvaldības lomām atbilstošos pienākumus, tostarp:
- veido iestādes pakalpojumu attīstības plānus un tiem atbilstošu normatīvo regulējumu
- koordinē un kontrolē iestādes pakalpojumu attīstības plāna īstenošanu iestādes mērogā
- sniedz metodisko atbalstu iestādes pakalpojumu attīstības plāna īstenošanai iestādes mērogā
- veido un sniedz pakalpojumus
- apzina un pieprasa pakalpojumiem un pakalpojumu pārvaldībai nepieciešamo nodrošinājumu (spējas un resursus)
Iestādes pakalpojumu kopuma saimnieks var noteikt vairākus atšķirīgus iestādes pamatdarbības virzienus, kas satur katram pamatdarbības virzienam atbilstošus pakalpojumus, un var veidot pamatdarbības virzieniem atbilstošas struktūrvienības
Pakalpojumu pārvaldība tiek īstenota iestādes mērogā (↔), nodrošinājuma līmenī (↕) – Iestādes resursu kopuma saimnieks (iestāde) un Resursa saimnieks (iestāde) veic šīm pakalpojumu pārvaldības lomām atbilstošos pienākumus, tostarp:
- veido iestādes resursu attīstības plānus un tiem atbilstošu normatīvo regulējumu
- koordinē un kontrolē iestādes resursu attīstības plāna īstenošanu iestādes mērogā
- sniedz metodisko atbalstu iestādes resursu attīstības plāna īstenošanai iestādes mērogā
- veido un uztur pakalpojumiem un pakalpojumu pārvaldībai nepieciešamo nodrošinājumu (spējas un resursus) iestādes mērogā
Iestādes resursu kopuma saimnieks var noteikt vairākas iestādes resursu grupas, un var veidot resursu grupām atbilstošas struktūrvienības
Ieguvumi, ja organizatoriskā struktūra ir optimāla:
- pakalpojumu pārvaldības dalībnieki īsteno pakalpojumu pārvaldību (tostarp pakalpojumu sniegšanu) rezultatīvi un efektīvi – ar pakalpojumu sniegšanu nodarbojas tikai tam paredzētas struktūrvienības, kas var pilnvērtīgi* veikt pakalpojumu pārvaldības uzdevumus, nodrošināt savu pakalpojumu atbilstību pakalpojumu izveides, sniegšanas un pilnveides nosacījumiem, kā arī ir spējīgas nodrošināt pakalpojumiem un pakalpojumu pārvaldībai nepieciešamās spējas un resursus
* atbilstoši pakalpojumu pārvaldības politikai
Apdraudējumi, ja organizatoriskā struktūra nav optimāla:
- pakalpojumu pārvaldība notiek neatbilstoši pakalpojumu pārvaldības līmeņiem, mērogiem un lomām, tostarp pakalpojumus sniedz iestādes, kas nav tam piemērotas – tām nav atbilstošu spēju un resursu, kā rezultātā nav iespējams nodrošināt pakalpojumu pilnvērtīgu pārvaldību
Pilnvērtīgai pakalpojumu sniegšanai un pārvaldībai, katram pakalpojumu saimniekam un pakalpojumu sniedzējam:
- ir jāveic pakalpojumu pārvaldības uzdevumi (ir jāpilda pakalpojumu pārvaldības lomām atbilstoši pienākumi)
- ir jāuztur, jāpilnveido un jāattīsta pakalpojumi (ir jānodrošina pakalpojumu atbilstība pakalpojumu izveides, sniegšanas un pilnveides nosacījumiem)
- ir jāveido, jāuztur un jāattīsta pakalpojumiem un pakalpojumu pārvaldībai nepieciešamās spējas un resursi (nodrošinājums)
To pilnvērtīgi, vienveidīgi un efektīvi nav iespējams vai arī nav lietderīgi darīt katrā iestādē, it sevišķi, ja iestādei ir neliels pakalpojumu vai pakalpojumu pieprasījumu skaits, vai arī, ja iestāde pēc būtības nav paredzēta pakalpojumu sniegšanai (piemēram, nozares ministrija)
Ir jānovērtē un jāpārskata pakalpojumu esamības pamatotība iestādē un ir jāveic pilna** struktūras optimizācija (vēlamais variants), vai daļēja struktūras optimizācija
** pilna optimizācija – pakalpojumiem un pakalpojumu pārvaldībai nepieciešamās spējas un resursi, pakalpojumu pārvaldības uzdevumu veikšana un pakalpojumi ir koncentrēti mazāka skaita, specializētās – pakalpojumu sniegšanai paredzētās iestādēs, kurās ir iespējams nodrošināt pakalpojumu pilnvērtīgu, vienveidīgu un efektīvu pārvaldību ("Pakalpojumu kompetenču centros"):
- var tikt veikta pakalpojumu nodošana citai iestādei, iestādē saglabājot citu, ar pakalpojumiem nesaistītu funkciju īstenošanu
- var tikt apvienotas vairākas esošas iestādes, veidojot nozares vai pašvaldības "Pakalpojumu kompetenču centru"