Ieguvumi, ja organizatoriskā struktūra atbilst vajadzībām:

  • pakalpojumu pārvaldības dalībniekiem ir skaidri saprotams kā veidojas un no kā ir atkarīga valstī noteiktā kopējā pakalpojumu pārvaldības struktūra, tostarp ir apzinātas iestādes kurām ir un arī kurām nav jāsniedz pakalpojumi
  • pakalpojumu pārvaldības dalībnieki var veidot savu pakalpojumu pārvaldības struktūru atbilstoši vispārējiem nosacījumiem – valstī vienveidīgi un, iekļaujoties valsts kopējā pakalpojumu pārvaldības struktūrā

Apdraudējumi, ja organizatoriskā struktūra neatbilst vajadzībām:

  • pakalpojumu pārvaldība tiek īstenota haotiski – neapzinoties pakalpojumu pārvaldības dalībnieku lomu sadalījumu un to savstarpējo mijiedarbību, tostarp ar pakalpojumu pārvaldību saistīto pakļautību un pienākumu sadalījumu
  • nav skaidras pakalpojumu pārvaldībā iesaistīto atbildības, veicamie pakalpojumu pārvaldības uzdevumi un savstarpējās sadarbības saskares punkti un nosacījumi

Pakalpojumu pārvaldības struktūra tiek veidota atbilstoši:

Veidojot pakalpojumu pārvaldības struktūru, tiek apzinātas un noteiktas:

  • struktūrvienības, kuru pārvaldībā ir pakalpojumi (kas ir atbildīgas par pakalpojumiem)
  • struktūrvienības, kuru pārvaldībā nav pakalpojumu (kas nav atbildīgas par pakalpojumiem)
  • struktūrvienību funkcijas un darbības jomas, tostarp pamatdarbības virzieni

Veidojot pakalpojumu pārvaldības struktūru, tiek apzināta un noteikta:

  • struktūrvienību savstarpējā mijiedarbība, tostarp pakļautība, tiesības un pienākumi (atbilstoši pakalpojumu pārvaldības lomām)
  • struktūrvienībās ietilpstošo amatu un pakalpojumu pārvaldības lomu savstarpējā atbilstība

Pakalpojumu pārvaldība tiek īstenota divos veidos:

  • netieši – izmantojot netiešus ietekmes instrumentus, tostarp:
  • tieši – izmantojot tiešus ietekmes instrumentus, atbilstoši iestādes pakļautības nosacījumiem

Ieguvumi, ja organizatoriskā struktūra atbilst vajadzībām:

Apdraudējumi, ja organizatoriskā struktūra neatbilst vajadzībām:

  • pakalpojumu pārvaldības dalībnieki var veikt savam pakalpojumu pārvaldības līmenim, mērogam un lomai neatbilstošus pakalpojumu pārvaldības pienākumus, pienākumi var dublēties vai arī netikt veikti vispār (nav skaidrs, kas kuram ir jādara un, kas nav)
     

Pakalpojumu pārvaldība tiek īstenota valsts mērogā (↔), politikas līmenī (↕) un Pakalpojumu pārvaldības valsts vadošā iestāde (VARAM) veic šai pakalpojumu pārvaldības lomai atbilstošos pienākumus, tostarp:

Pakalpojumu pārvaldības valsts vadošā iestāde neveido un nesniedz pakalpojumus
 

Pakalpojumu pārvaldība tiek īstenota nozares mērogā (↔), politikas līmenī (↕) un Pakalpojumu pārvaldības nozares vadošā iestāde (nozares vadošā iestāde – ministrija) veic šai pakalpojumu pārvaldības lomai atbilstošos pienākumus, tostarp:

Pakalpojumu pārvaldības nozares vadošā iestāde nosaka nozares pamatdarbības virzienus, un var veidot pamatdarbības virzieniem atbilstošas iestādes pakalpojumu sniegšanai

Pakalpojumu pārvaldības nozares vadošā iestāde neveido un nesniedz pakalpojumus
 

Pakalpojumu pārvaldība tiek īstenota iestādes mērogā (↔), pamatdarbības līmenī (↕) un Iestādes pakalpojumu kopuma saimnieks (iestāde) un Pakalpojuma saimnieks (iestāde) veic šīm pakalpojumu pārvaldības lomām atbilstošos pienākumus, tostarp:

  • veido iestādes pakalpojumu attīstības plānus un tiem atbilstošu normatīvo regulējumu
  • koordinē un kontrolē iestādes pakalpojumu attīstības plāna īstenošanu iestādes mērogā
  • sniedz metodisko atbalstu iestādes pakalpojumu attīstības plāna īstenošanai iestādes mērogā
  • veido un sniedz pakalpojumus
  • apzina un pieprasa pakalpojumiem un pakalpojumu pārvaldībai nepieciešamo nodrošinājumu (spējas un resursus)

Iestādes pakalpojumu kopuma saimnieks var noteikt vairākus atšķirīgus iestādes pamatdarbības virzienus, kas satur katram pamatdarbības virzienam atbilstošus pakalpojumus, un var veidot pamatdarbības virzieniem atbilstošas struktūrvienības
 

Pakalpojumu pārvaldība tiek īstenota iestādes mērogā (↔), nodrošinājuma līmenī (↕)Iestādes resursu kopuma saimnieks (iestāde) un Resursa saimnieks (iestāde) veic šīm pakalpojumu pārvaldības lomām atbilstošos pienākumus, tostarp:

  • veido iestādes resursu attīstības plānus un tiem atbilstošu normatīvo regulējumu
  • koordinē un kontrolē iestādes resursu attīstības plāna īstenošanu iestādes mērogā
  • sniedz metodisko atbalstu iestādes resursu attīstības plāna īstenošanai iestādes mērogā
  • veido un uztur pakalpojumiem un pakalpojumu pārvaldībai nepieciešamo nodrošinājumu (spējas un resursus) iestādes mērogā

Iestādes resursu kopuma saimnieks var noteikt vairākas iestādes resursu grupas, un var veidot resursu grupām atbilstošas struktūrvienības

Ieguvumi, ja organizatoriskā struktūra atbilst vajadzībām:

Apdraudējumi, ja organizatoriskā struktūra neatbilst vajadzībām:

  • pakalpojumu pārvaldības dalībnieki var veikt savam pakalpojumu pārvaldības līmenim, mērogam un lomai neatbilstošus pakalpojumu pārvaldības pienākumus, pienākumi var dublēties vai arī netikt veikti vispār (nav skaidrs, kas kuram ir jādara un, kas nav)
     

Pakalpojumu pārvaldība tiek īstenota valsts mērogā (↔), politikas līmenī (↕) un Pakalpojumu pārvaldības valsts vadošā iestāde (VARAM) veic šai pakalpojumu pārvaldības lomai atbilstošos pienākumus, tostarp:

Pakalpojumu pārvaldības valsts vadošā iestāde neveido un nesniedz pakalpojumus
 

Pakalpojumu pārvaldība tiek īstenota pašvaldības mērogā (↔), politikas līmenī (↕) un Pakalpojumu pārvaldības pašvaldības vadošā iestāde (pašvaldība) veic šai pakalpojumu pārvaldības lomai atbilstošos pienākumus, tostarp:

  • veido pašvaldības pakalpojumu attīstības plānu un tam atbilstošu normatīvo regulējumu
  • koordinē un kontrolē pašvaldības pakalpojumu attīstības plāna īstenošanu pašvaldības un iestāžu mērogos
  • sniedz metodisko atbalstu pašvaldības pakalpojumu attīstības plāna īstenošanai pašvaldības un iestāžu mērogos
  • organizē un koordinē pakalpojumiem un pakalpojumu pārvaldībai nepieciešamo pašvaldības centralizēto nodrošinājumu (spējas un resursus)

Pakalpojumu pārvaldības pašvaldības vadošā iestāde nosaka pašvaldības pamatdarbības virzienus, un var veidot pamatdarbības virzieniem atbilstošas iestādes pakalpojumu sniegšanai

Pakalpojumu pārvaldības pašvaldības vadošā iestāde neveido un nesniedz pakalpojumus (pašvaldības administrācija var sniegt pakalpojumus kā iestāde)
 

Pakalpojumu pārvaldība tiek īstenota iestādes mērogā (↔), pamatdarbības līmenī (↕) un Iestādes pakalpojumu kopuma saimnieks (iestāde) un Pakalpojuma saimnieks (iestāde) veic šīm pakalpojumu pārvaldības lomām atbilstošos pienākumus, tostarp:

  • veido iestādes pakalpojumu attīstības plānus un tiem atbilstošu normatīvo regulējumu
  • koordinē un kontrolē iestādes pakalpojumu attīstības plāna īstenošanu iestādes mērogā
  • sniedz metodisko atbalstu iestādes pakalpojumu attīstības plāna īstenošanai iestādes mērogā
  • veido un sniedz pakalpojumus
  • apzina un pieprasa pakalpojumiem un pakalpojumu pārvaldībai nepieciešamo nodrošinājumu (spējas un resursus)

Iestādes pakalpojumu kopuma saimnieks var noteikt vairākus atšķirīgus iestādes pamatdarbības virzienus, kas satur katram pamatdarbības virzienam atbilstošus pakalpojumus, un var veidot pamatdarbības virzieniem atbilstošas struktūrvienības
 

Pakalpojumu pārvaldība tiek īstenota iestādes mērogā (↔), nodrošinājuma līmenī (↕)Iestādes resursu kopuma saimnieks (iestāde) un Resursa saimnieks (iestāde) veic šīm pakalpojumu pārvaldības lomām atbilstošos pienākumus, tostarp:

  • veido iestādes resursu attīstības plānus un tiem atbilstošu normatīvo regulējumu
  • koordinē un kontrolē iestādes resursu attīstības plāna īstenošanu iestādes mērogā
  • sniedz metodisko atbalstu iestādes resursu attīstības plāna īstenošanai iestādes mērogā
  • veido un uztur pakalpojumiem un pakalpojumu pārvaldībai nepieciešamo nodrošinājumu (spējas un resursus) iestādes mērogā

Iestādes resursu kopuma saimnieks var noteikt vairākas iestādes resursu grupas, un var veidot resursu grupām atbilstošas struktūrvienības

Ieguvumi, ja organizatoriskā struktūra atbilst vajadzībām:

Apdraudējumi, ja organizatoriskā struktūra neatbilst vajadzībām:

  • pakalpojumu pārvaldības dalībnieki var veikt savam pakalpojumu pārvaldības līmenim, mērogam un lomai neatbilstošus pakalpojumu pārvaldības pienākumus, pienākumi var dublēties vai arī netikt veikti vispār (nav skaidrs, kas kuram ir jādara un, kas nav)
     

Pakalpojumu pārvaldība tiek īstenota valsts mērogā (↔), politikas līmenī (↕) un Pakalpojumu pārvaldības valsts vadošā iestāde (VARAM) veic šai pakalpojumu pārvaldības lomai atbilstošos pienākumus, tostarp:

Pakalpojumu pārvaldības valsts vadošā iestāde neveido un nesniedz pakalpojumus
 

Pakalpojumu pārvaldība tiek īstenota iestādes mērogā (↔), pamatdarbības līmenī (↕) un Iestādes pakalpojumu kopuma saimnieks (iestāde) un Pakalpojuma saimnieks (iestāde) veic šīm pakalpojumu pārvaldības lomām atbilstošos pienākumus, tostarp:

  • veido iestādes pakalpojumu attīstības plānus un tiem atbilstošu normatīvo regulējumu
  • koordinē un kontrolē iestādes pakalpojumu attīstības plāna īstenošanu iestādes mērogā
  • sniedz metodisko atbalstu iestādes pakalpojumu attīstības plāna īstenošanai iestādes mērogā
  • veido un sniedz pakalpojumus
  • apzina un pieprasa pakalpojumiem un pakalpojumu pārvaldībai nepieciešamo nodrošinājumu (spējas un resursus)

Iestādes pakalpojumu kopuma saimnieks var noteikt vairākus atšķirīgus iestādes pamatdarbības virzienus, kas satur katram pamatdarbības virzienam atbilstošus pakalpojumus, un var veidot pamatdarbības virzieniem atbilstošas struktūrvienības
 

Pakalpojumu pārvaldība tiek īstenota iestādes mērogā (↔), nodrošinājuma līmenī (↕)Iestādes resursu kopuma saimnieks (iestāde) un Resursa saimnieks (iestāde) veic šīm pakalpojumu pārvaldības lomām atbilstošos pienākumus, tostarp:

  • veido iestādes resursu attīstības plānus un tiem atbilstošu normatīvo regulējumu
  • koordinē un kontrolē iestādes resursu attīstības plāna īstenošanu iestādes mērogā
  • sniedz metodisko atbalstu iestādes resursu attīstības plāna īstenošanai iestādes mērogā
  • veido un uztur pakalpojumiem un pakalpojumu pārvaldībai nepieciešamo nodrošinājumu (spējas un resursus) iestādes mērogā

Iestādes resursu kopuma saimnieks var noteikt vairākas iestādes resursu grupas, un var veidot resursu grupām atbilstošas struktūrvienības

Ieguvumi, ja organizatoriskā struktūra ir optimāla:

* atbilstoši pakalpojumu pārvaldības politikai

Apdraudējumi, ja organizatoriskā struktūra nav optimāla:

  • pakalpojumu pārvaldība notiek neatbilstoši pakalpojumu pārvaldības līmeņiem, mērogiem un lomām, tostarp pakalpojumus sniedz iestādes, kas nav tam piemērotas – tām nav atbilstošu spēju un resursu, kā rezultātā nav iespējams nodrošināt pakalpojumu pilnvērtīgu pārvaldību
     

Pilnvērtīgai pakalpojumu sniegšanai un pārvaldībai, katram pakalpojumu saimniekam un pakalpojumu sniedzējam:

  • ir jāveic pakalpojumu pārvaldības uzdevumi (ir jāpilda pakalpojumu pārvaldības lomām atbilstoši pienākumi)
  • ir jāuztur, jāpilnveido un jāattīsta pakalpojumi (ir jānodrošina pakalpojumu atbilstība pakalpojumu izveides, sniegšanas un pilnveides nosacījumiem)
  • ir  jāveido, jāuztur un jāattīsta pakalpojumiem un pakalpojumu pārvaldībai nepieciešamās spējas un resursi (nodrošinājums)

To pilnvērtīgi, vienveidīgi un efektīvi nav iespējams vai arī nav lietderīgi darīt katrā iestādē, it sevišķi, ja iestādei ir neliels pakalpojumu vai pakalpojumu pieprasījumu skaits, vai arī, ja iestāde pēc būtības nav paredzēta pakalpojumu sniegšanai (piemēram, nozares ministrija)

Ir jānovērtē un jāpārskata pakalpojumu esamības pamatotība iestādē un ir jāveic pilna** struktūras optimizācija (vēlamais variants), vai daļēja struktūras optimizācija

** pilna optimizācija – pakalpojumiem un pakalpojumu pārvaldībai nepieciešamās spējas un resursi, pakalpojumu pārvaldības uzdevumu veikšana un pakalpojumi ir koncentrēti mazāka skaita, specializētās – pakalpojumu sniegšanai paredzētās iestādēs, kurās ir iespējams nodrošināt pakalpojumu pilnvērtīgu, vienveidīgu un efektīvu pārvaldību ("Pakalpojumu kompetenču centros"):

  • var tikt veikta pakalpojumu nodošana citai iestādei, iestādē saglabājot citu, ar pakalpojumiem nesaistītu funkciju īstenošanu
  • var tikt apvienotas vairākas esošas iestādes, veidojot nozares vai pašvaldības "Pakalpojumu kompetenču centru"