KOPSAVILKUMS

Laiks: 1-1,5h plānošanai, 1-1,5h vienai “pieņēmumu apšaubīšanas” metodes sesijai

Nepieciešams: moderators, “pieņēmumu apšaubīšanas” sesijas plāns, tāfele, rakstāmpiederumi, papīrs u.c.

Dalībnieki: Pārveides projekta vadības grupa, citas iesaistītās puses, moderators (var būt no Pārveides projekta vadības grupas)

Rezultāts: idejas pakalpojuma vai to elementu pārveidei

 

APRAKSTS

Mērķis un pielietojums: radīt pēc iespējas lielāku skaitu pakalpojuma pārveides ideju, no kurām efektīvākās un lietderīgākās tiks noteiktas nākamajās pakalpojuma pārveides stadijās

 

Realizācijas process:

  1. Nosakiet, kura persona no Pārveides projekta vadības grupas būs moderators. Moderatoram jāvada process, tas var būt pārveides projekta vadītājs vai cita persona, kam ir šāda veida pieredze un prasmes.
  2. Izplānojiet “pieņēmumu apšaubīšanas” sesiju tās veiksmīgai norisei. Izvērtējiet, vai sākumā nepieciešama prezentācija vai īss izklāsts dalībniekiem par ieskatiem lietotāju viedokļos. Ja dalībnieku vidū ir personas no citiem departamentiem vai institūcijām, īss izklāsts dalībniekiem par ieskatiem lietotāju viedokļos ir  obligāti nepieciešams. Prezentējiet galvenos secinājumus un lietotāju izpētes procesos identificētās problēmas. Definējiet, kuras no tām tiks izskatītas šajā sesijā.
  3. Sākotnēji kopīgi ar dalībniekiem uzrakstiet uz tāfeles visus pieņēmumus, kas attiecas uz pakalpojumu vai konkrēto problēmjautājumu. Tipiski pieņēmumi ir:
  • kaut ko nav iespējams izdarīt - īpaši tādos ierobežojumos kā laiks un izmaksas (mēs nevaram nodrošināt atļaujas izsniegšanu elektroniski, jo tas ir dārgi)
  • kaut kas darbojas noteiktu noteikumu vai nosacījumu dēļ (mēs nevaram nodrošināt atļauju izsniegšanu elektroniski, jo to nepieļauj normatīvais regulējums)
  • Ka cilvēki tic un domā, ka ir vajadzīgas noteiktas lietas (mēs nevaram nodrošināt atļauju izsniegšanu elektroniski, jo ir nepieciešams to paveikt, investoram ierodoties klātienē)
  • U.c.
  1. Kad pieņēmumu saraksts ir izveidots, izaiciniet pieņēmumus. Pieņemiet, ka ir iespējams pārvarēt un apstrīdēt visus pieņēmumus. Atkāpieties no risināmās problēmas un uzdodiet jautājumus par pieņēmumiem, piemēram:
  • Vai tas varētu nebūt patiesība?
  • Vai tas ir obligāts nosacījums? Kā būtu, ja tas tā nav?
  • Kāpēc tas ir nepieciešams? Kādi ir ieguvumi? Kam tas ir nepieciešams?
  • U.tml. 
  1. Sākotnēji šādi jautājumi var izklausīties neatbilstoši, taču tie mudinās dalībniekus padomāt par to, vai vispārpieņemti pakalpojuma elementi, kas šķiet obligāti un pašsaprotami, patiešām ir nepieciešami, un, iespējams, virzīs komandu neparastu un inovatīvu risinājumu virzienā.
  2. Aiciniet dalībniekus radīt idejas dažādiem alternatīviem risinājumiem.
  3. Sesijas gala rezultātā jāiegūst pārveides ideju saraksts, kas varētu atrisināt sākotnēji definētos problēmjautājumus. Pārveides ideju novērtēšana tiks veikta nākamajā stadijā.

 

Jāņem vērā:

Pielietojot šo metodi, var būt novērojama dalībnieku pretestība un nevēlēšanās apdomāt tos pakalpojuma elementus, kas jau sākotnēji šķiet obligāti un pašsaprotami. Moderatora pienākums ir izskaidrot dalībniekiem, ka ar metodes palīdzību iespējams ne tikai rast inovatīvas idejas pakalpojuma pārveidei, bet arī pārliecināties par obligāto elementu nepieciešamību, ja alternatīvu risinājumu nav.