Lai pilnvērtīgi uzsāktu un īstenotu pakalpojumu vides pilnveides pirmos soļus – esošā stāvokļa novērtēšanu un pilnveides individuālo plānu sagatavošanu, nepieciešams to darīt secīgi, atbilstoši noteiktam procesam (4 soļi)
–––––––––––––––
- Jānovērtē savas iestādes darbības mērogs un jānosaka savai iestādei atbilstošās pakalpojumu pārvaldības lomas
Pakalpojumu pārvaldības mērogiem atbilstošās pakalpojumu pārvaldības lomas, kam ir jāveic esošā stāvokļa novērtēšana un individuālo pilnveides plānu izveide:
Vienai iestādei vienlaicīgi var būt vairākas lomas:
- nozares ministrija – 1. variants (vēlamais variants):
- loma “Pakalpojumu pārvaldības nozares vadošā iestāde”
- nozares ministrija – 2. variants (nevēlamais variants – nepieciešama organizatoriskās struktūras optimizēšana):
- loma “Pakalpojumu pārvaldības nozares vadošā iestāde”
- loma “Iestādes pakalpojumu kopuma saimnieks”
- loma “Pakalpojuma saimnieks” (katram pakalpojumam)
- cita iestāde:
- loma “Iestādes pakalpojumu kopuma saimnieks”
- loma “Pakalpojuma saimnieks” (katram pakalpojumam)
–––––––––––––––
- Jāizveido pakalpojumu pārvaldības komanda
(Plāna pasākums P1.2. “Izveidot pakalpojumu pārvaldības politikas īstenošanas komandas”)
Jānosaka konkrēti cilvēki, kas pildīs katrai pakalpojumu pārvaldības lomai atbilstošos pienākumus:
- loma "Pakalpojumu pārvaldības nozares vadošā iestāde" (nozares ministrija)
- lomas pienākumu veicēji ir nozares pakalpojumu attīstības plānošanā iesaistītie cilvēki
- loma "Iestādes pakalpojumu kopuma saimnieks" (iestāde)
- lomas pienākumu veicējs ir iestādes “Pakalpojumu kopuma vadītājs”
- loma "Pakalpojuma saimnieks" (iestāde)
- lomas pienākumu veicēji ir katra konkrētā pakalpojuma “Pakalpojuma vadītāji” (viens cilvēks ne vairāk kā 5 pakalpojumiem)
Viens cilvēks vienlaicīgi var pildīt vairāku lomu pienākumus
–––––––––––––––
- Jānovērtē atbilstība pakalpojumu pārvaldības politikai
(Plāna pasākums P2.3. “Novērtēt katras iestādes pakalpojumu un pakalpojumu pārvaldības atbilstību pakalpojumu pārvaldības politikai”)
Pakalpojumu pārvaldības sistēmas sastāvdaļu atbilstības novērtēšanu veic atsevišķi katrai lomai:
- lomai "Pakalpojumu pārvaldības nozares vadošā iestāde" – nozares pakalpojumu attīstības plānošanā iesaistītie cilvēki novērtē:
- pakalpojumu pārvaldības uzdevumu veikšanu
- pakalpojumiem un pakalpojumu pārvaldībai nepieciešamo spēju un resursu atbilstību vajadzībām
- lomai "Iestādes pakalpojumu kopuma saimnieks" – iestādes “Pakalpojumu kopuma vadītājs” novērtē:
- pakalpojumu pārvaldības uzdevumu veikšanu
- pakalpojumu kopuma (pakalpojumu portfolio) atbilstību pakalpojumu izveides, sniegšanas un pilnveides nosacījumiem
- pakalpojumiem un pakalpojumu pārvaldībai nepieciešamo spēju un resursu atbilstību vajadzībām
- lomai "Pakalpojuma saimnieks" – katra konkrētā pakalpojuma “Pakalpojuma vadītāji” novērtē:
- pakalpojumu pārvaldības uzdevumu veikšanu
- katra pakalpojuma atbilstību pakalpojumu izveides, sniegšanas un pilnveides nosacījumiem
- pakalpojumiem un pakalpojumu pārvaldībai nepieciešamo spēju un resursu atbilstību vajadzībām
–––––––––––––––
- Jāizveido individuālie pilnveides plāni
(Plāna pasākums P2.4. “Izveidot katras iestādes pakalpojumu un pakalpojumu pārvaldības pilnveides individuālos plānus atbilstoši pakalpojumu pārvaldības politikai, iestādes atbilstības novērtējumam un iestādes iespējām”)
Pakalpojumu pārvaldības sistēmas sastāvdaļu pilnveidi (novērtēšanā konstatēto neatbilstību novēršanu) plāno atsevišķi katrai lomai:
- lomai "Pakalpojumu pārvaldības nozares vadošā iestāde" – nozares pakalpojumu attīstības plānošanā iesaistītie cilvēki
- pakalpojumu pārvaldības uzdevumu veikšanas pilnveidi
- pakalpojumiem un pakalpojumu pārvaldībai nepieciešamo spēju un resursu atbilstības vajadzībām nodrošināšanu
- lomai "Iestādes pakalpojumu kopuma saimnieks" – iestādes “Pakalpojumu kopuma vadītājs” plāno:
- pakalpojumu pārvaldības uzdevumu veikšanas pilnveidi
- pakalpojumu kopuma (pakalpojumu portfolio) atbilstības nodrošināšanu pakalpojumu izveides, sniegšanas un pilnveides nosacījumiem
- pakalpojumiem un pakalpojumu pārvaldībai nepieciešamo spēju un resursu atbilstības vajadzībām nodrošināšanu
- lomai "Pakalpojuma saimnieks" – katra konkrētā pakalpojuma “Pakalpojuma vadītāji”
- pakalpojumu pārvaldības uzdevumu veikšanas pilnveidi
- katra pakalpojuma atbilstības nodrošināšanu pakalpojumu izveides, sniegšanas un pilnveides nosacījumiem
- pakalpojumiem un pakalpojumu pārvaldībai nepieciešamo spēju un resursu atbilstības vajadzībām nodrošināšanu
–––––––––––––––
Jāņem vērā, ka:
- lomu pienākumu veicējiem novērtēšanas un pilnveides plānu sagatavošanas laikā ir savstarpēji jāsadarbojas
- īpaši cieša sadarbība nepieciešama starp iestādes “Pakalpojumu kopuma vadītāju” un visu konkrēto pakalpojumu “Pakalpojuma vadītājiem”
Secība:
- atbilstības novērtēšanu iestādes “Pakalpojumu kopuma vadītājs” un visi “Pakalpojumu vadītāji” var uzsākt vienlaicīgi
- pilnveides plānošanu iestādes “Pakalpojumu kopuma vadītājs” un visi “Pakalpojumu vadītāji” var uzsākt vienlaicīgi, bet to pabeigt ir iespējams tikai pēctecīgi, jo daļai no neatbilstībām pilnveides pasākumi ir jāplāno un jāveic centralizēti – visas iestādes mērogā, un par to ir atbildīgs “Pakalpojumu kopuma vadītājs”, tādēļ:
- kad “Pakalpojumu kopuma vadītājs” būs pabeidzis plānot pilnveides aktivitātes iestādē centralizēti pilnveidojamām neatbilstībām (piemēram, iestādē vienotu procesu izveidi, iestādē kopēja tehnoloģiskā nodrošinājuma izveidi),
- tad “Pakalpojuma vadītāji” varēs pabeigt savu individuālo plānu izveidi – varēs iekļaut savos individuālajos plānos konkrētus iestādē paredzētos kopējos neatbilstību novēršanas termiņus par ko ir atbildīgs iestādes “Pakalpojumu kopuma vadītājs”