VPVKAC
pele un galds

Latvijā valsts un pašvaldību vienotie klientu apkalpošanas centri (VPVKAC) kļuvuši par svarīgu palīgu daudzu pašvaldību iedzīvotājiem, kuriem iepriekš bija jāveic tāls ceļš uz lielajām pilsētām, lai saņemtu dažādus pakalpojumus un apmeklētu valsts iestādes. Ludzas pilsētas VPVKAC darbiniece Solvita Novikova stāsta, kā šī iespēja palīdz vietējiem, īpaši lauku reģionos, kur valsts iestāžu filiāles nav pieejamas: “Iedzīvotājiem vairs nav jābrauc uz tālāku pilsētu, lai nokārtotu nepieciešamos dokumentus vai satiktu speciālistu – visu var paveikt tepat, Ludzā. Mēs piedāvājam iespēju pieteikties attālinātām konsultācijām, uz kurām ir krietni mazāka rinda nekā, ja vizīti plānotu apmeklēt klātienē iestādes filiālē. Kā uzsver Solvita Novikova, “vietējie pazīst viens otru, un tas ļauj vieglāk uzticēties arī darbiniekiem.”

Pieredzes stāsts: seniore Anna – veiksmīga nekustamā īpašuma pārdošana

Anna, seniore no Ludzas, nolēma pārdot savu vasarnīcu, bet paziņas jau iepriekš brīdināja, ka šis process var prasīt daudz laika. “Domāju, ka ar dokumentiem būs sarežģījumi un nāksies ilgi gaidīt,” viņa stāsta. Pēc dokumentu sakārtošanas pie notāra Anna devās uz Ludzas pilsētas VPVKAC, kur viņai palīdzēja pieteikt attālinātu tikšanos ar Valsts ieņēmumu dienesta (VID) speciālistu, lai sakārtotu nodokļu jautājumus saistībā ar kapitāla pieaugumu.

“Tajā pašā dienā, kad atnācu uz VPVKAC, man tika ieplānota attālinātā tikšanās ar VID darbinieku. Tikšanās dienā VPVKAC darbinieki man palīdzēja savienoties ar VID darbinieci video zvanā. Tas bija liels atvieglojums, jo dokumenti man vienmēr likušies kā tumšs mežs,” smejas Anna. “Speciālisti man palīdzēja sagatavot un aizpildīt nepieciešamos dokumentus, sarēķināja, kas man jāmaksā, un paskaidroja, kā tālāk jārīkojas.” Viss process noritēja ātri un bez lieka stresa, un Anna noslēdza vasarnīcas pārdošanas procesu divās nedēļās, nevis pusgadā, kā viņa sākotnēji bija domājusi. “Mani radinieki un draugi brīnījās, ka man tas tik ātri izdevās. Ieteicu līdzīgi rīkoties arī citiem, kuri plāno pārdot īpašumu,” norāda Anna.

Pieredzes stāsts: seniore Nadežda – konsultācija par pensiju ar VSAA palīdzību

Ludzas seniore Nadežda vēlējās noskaidrot savas pensijas apmēru pēc indeksācijas, kā arī aprēķināt nodokļus, kas no tās tiks ieturēti. Tuvākais Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras(VSAA) konsultāciju centrs atradās tālu, un tajā pieņēma tikai divreiz mēnesī ar iepriekšēju pierakstu. “Braukt turp un atpakaļ prasītu visu dienu,” viņa norāda. Vietējais VPVKAC viņai piedāvāja attālinātu konsultāciju ar VSAA speciālistu.

“Man ir dators, bet es nemāku ar to tik veikli darboties,” Nadežda stāsta. “VPVKAC darbinieki palīdzēja gan ar tehnisko pieslēgumu, gan ar dokumentiem, lai viss būtu kārtībā.” Šāds pakalpojums ļāva viņai ātri un ērti saņemt visu nepieciešamo informāciju, neizbraucot no Ludzas. “Iesaku izmantot šo pakalpojumu arī citiem pensionāriem, jo darbinieki visu pacietīgi izskaidro, un, galvenais, nevajag baidīties,” nosaka Nadežda.

VPVKAC ir neaizstājams atbalsts cilvēkiem visā Latvijā, palīdzot saņemt pakalpojumus tuvu mājām un ietaupīt gan laiku, gan citus resursus.

Papildu pakalpojumi, kas pieejami, izmantojot VPVKAC sniegtā pakalpojuma “Attālinātā ierēdņa” konsultāciju iespēju:

  • Valsts ieņēmumu dienests (VID) – padziļināta konsultācija par kapitāla pieaugumu, kas attiecas uz personīgā nekustamā īpašuma atsavināšanu.
  • Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra (VSAA) – konsultācijas par pensiju, slimības un invaliditātes pabalstiem, kā arī vecāku pabalstu.
  • Valsts zemes dienests (VZD) – visu VZD pakalpojumu konsultācijas, piemēram, īpašuma robežu noteikšana un apbūves noteikumi.
  • Veselības inspekcija – pakalpojumi, kas ietver ārstniecības personu reģistrāciju, riska fonda iesniegumus un datu atjaunošanu.

VVKAC tīklā var patstāvīgi vai ar darbinieka palīdzību elektroniskā veidā pieteikt būtiskākos valsts un pašvaldību pakalpojumus, gūt atbalstu eParaksta un oficiālās e-adreses izmantošanā, kā arī saņemt citas konsultācijas. VPVKAC ir nozīmīgs atbalsta punkts arī tiem iedzīvotājiem, kuriem nepieciešama palīdzība digitālo pakalpojumu pieteikšanai un saņemšanai, tostarp, konsultācijas atbilstošākā valsts pakalpojuma izvēlei.  Iedzīvotājiem nav jāmēro ceļš uz attiecīgās iestādes filiāli, kas citreiz nav nemaz tik tuvu un aizņem daudz laika. Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija sadarbībā ar pašvaldībām turpina pilnveidot valsts pārvaldes pakalpojumu sniegšanas sistēmu, lai iedzīvotāji valsts pakalpojumus attālināti varētu saņemt tikpat ērti kā klātienē.