Digitālā transformācija VPVKAC
Pierakstu klade, darba galds, kafija

Latvijā valsts un pašvaldību vienotie klientu apkalpošanas centri (VPVKAC) kļuvuši par nozīmīgu atbalstu iedzīvotājiem, kur griezties, lai saņemtu konsultāciju par valsts un pašvaldību iestāžu pakalpojumiem. Patlaban VPVKAC darbojas 35 pašvaldībās, kopā 216 vietās. Bauskas VPVKAC vadītāja Dina Bērziņa uzsver: “Mūsu centrā cilvēki vēršas ar visdažādākajiem jautājumiem – sākot no iesniegumu sagatavošanas līdz digitālo pakalpojumu izmantošanai. Mēs palīdzam saprast, kāds valsts vai pašvaldības iestādes pakalpojums cilvēkam ir nepieciešams, kādus dokumentus sagatavot, kā pieslēgties nepieciešamajiem portāliem un kā saņemt pakalpojumus. Katram klientam pieejam individuāli, lai viņš justos droši un pārliecināti.”

Pieredzes stāsts: pirmās grupas redzes invalīds Armands – speciālista konsultācijas blakus mājām.

Armands, 1. grupas redzes invalīds, vēlējās noskaidrot jautājumus, kas saistīti ar mantojumu, īpašuma pārdošanu un nodokļu nomaksu. “Man pašam patīk visu risināt klātienē, jo esmu ātras dabas cilvēks un vēlos uzreiz pajautāt vai precizēt informāciju. Diemžēl tuvākās filiāles nepieciešamajai iestādei atradās Jelgavā vai Rīgā,” viņš stāsta.

Lai arī Armands ikdienā saņem asistenta un draugu palīdzību, izbrauciens uz citu pilsētu prasa papildu plānošanu un laiku. “Paziņa man ieteica visu nokārtot tepat, savā pilsētā, izmantojot VPVKAC pakalpojumus. Es piezvanīju, izstāstīju savu jautājumu, un man pieteica vizīti konkrētā laikā, kā arī paskaidroja, kādi dokumenti jāņem līdzi,” atceras Armands.

Konsultācijas dienā Armands bija patīkami pārsteigts par darbinieku atsaucību. “Mani sagaidīja cilvēks, kurš bija blakus visu vizītes laiku, saprotoši izskaidroja visu nepieciešamo un palīdzēja aizpildīt dokumentus. Tas bija ļoti ērti, kā arī vienkārši,” viņš piebilst.

Armands uzsver, ka viņam nebija jāgaida garās rindās, viss tika nokārtots tepat viņa pilsētā. “Aicinu arī citus nebaidīties izmantot VPVKAC pakalpojumus. Tie ir ļoti ērti un palīdz ievērojami ietaupīt laiku,” viņš saka.

Pieredzes stāsts: Kristaps – Dokumentu sakārtošana bez laika izšķiešanas

Kristaps, valsts pārvaldes darbinieks, meklēja konsultāciju par īpašuma pārdošanu un nodokļu nomaksu. “Šādu dokumentu sakārtošanu uzskatu par ļoti atbildīgu procesu, kur ir svarīgi visu klātienē izrunāt ar speciālistu, jo var rasties pēkšņi jautājumi,” viņš stāsta.

Taču Kristaps saskārās ar problēmu – visi apkalpošanas centri atradās tālu no viņa dzīvesvietas. “Lai aizbrauktu uz citu pilsētu, man būtu jāpatērē gandrīz visa diena. Strādājošam cilvēkam tas ir sarežģīti – jāņem brīva diena no darba, ko nav tik vienkārši izdarīt,” viņš atzīst.

Pašvaldībā Kristaps uzzināja par VPVKAC sniegto iespēju organizēt attālinātu tikšanos ar nepieciešamo speciālistu. “Es devos uz VPVKAC, sarunāju konkrētu laiku un datumu konsultācijai, lai varētu ātri visu atrisināt,” viņš stāsta.

Tikšanās dienā Kristaps novērtēja profesionālo pieeju. “Man parādīja darba vietu un palīdzēja pieslēgties video konsultācijai. Ja radās tehniskas problēmas, darbinieks uz vietas uzreiz palīdzēja tās novērst,” viņš piebilst.

“Man patīk būt precīzam un ātram. Viss tika izrunāts norunātajā laikā, un es varēju ātri atgriezties savos darbos,” Kristaps dalās pieredzē. Viņš uzsver, ka VPVKAC darbinieki palīdz arī tiem, kuri nezina, kā risināt savus jautājumus. “Labāk jautā speciālistam nekā kaimiņam, tad zini, ka esi uz pareizā ceļa,” viņš saka.

VPVKAC – vieta, kur rast atbildes

Bauskas VPVKAC darbinieki palīdz risināt visdažādākos jautājumus, sākot no deklarāciju iesniegšanas līdz sarežģītu situāciju skaidrošanai. Dina Bērziņa norāda, ka cilvēkiem bieži vien ir grūtības saprast, kurā iestādē vērsties.

"Ar iztaujāšanu cenšamies saprast klienta vajadzības, noskaidrot, kāds pakalpojums viņam nepieciešams, un palīdzam sagatavoties. Ja pakalpojumu pie mums nevar saņemt, skaidrojam, kur un kā to darīt."

VPVKAC darbinieki konsultē arī par pašvaldības pakalpojumiem. Piemēram, Bauskā iedzīvotāji var saņemt īpašo karti, kas nodrošina izdevīgākus pašvaldībā piedāvātos pakalpojumus. Tāpat pēc nesenās vētras, kad daudzi iedzīvotāji piedzīvoja zaudējumus, VPVKAC darbinieki palīdzēja sagatavot iesniegumus, lai iegūtu pašvaldības atbalstu. Ierasti pēc 1. marta Bauskas VPVKAC ir pārpludināts ar cilvēkiem, kuri vēlas iesniegt ienākuma deklarācijas. “Palīdzam pieslēgties portālam un skaidrojam, kā soli pa solim rīkoties,” skaidro Dina Bērziņa. Viņa uzsver arī centra nozīmīgumu digitālās pratības veicināšanā: "Mūsu uzdevums ir palīdzēt ne tikai šajā reizē, bet arī iedrošināt cilvēkus nākotnē būt patstāvīgiem. VPVKAC ir vieta, kur ar jebkuru jautājumu var nākt un saņemt skaidras atbildes."

Šādi centri ne tikai atvieglo iedzīvotāju ikdienu, bet arī palīdz veidot uzticību valsts un pašvaldību iestāžu pakalpojumiem, padarot tos pieejamākus un saprotamākus.

Pakalpojumi, kas pieejami, izmantojot VPVKAC sniegtā pakalpojuma “Attālinātā ierēdņa” konsultāciju iespēju:

  • Valsts ieņēmumu dienests (VID) – padziļināta konsultācija par kapitāla pieaugumu, kas attiecas uz personīgā nekustamā īpašuma atsavināšanu.
  • Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra (VSAA) – konsultācijas par pensiju, slimības un invaliditātes pabalstiem, kā arī vecāku pabalstu.
  • Valsts zemes dienests (VZD) – visu VZD pakalpojumu konsultācijas, piemēram, īpašuma robežu noteikšana un apbūves noteikumi.
  • Veselības inspekcija – pakalpojumi, kas ietver ārstniecības personu reģistrāciju, riska fonda iesniegumus un datu atjaunošanu.

Aicinām iedzīvotājus izmantot VPVKAC sniegtos pakalpojumus!

VPVKAC tīklā var patstāvīgi vai ar darbinieka palīdzību elektroniskā veidā pieteikt būtiskākos valsts un pašvaldību pakalpojumus, gūt atbalstu eParaksta un oficiālās e-adreses izmantošanā, kā arī saņemt citas konsultācijas un izmantot “Attālinātā ierēdņa” video konsultāciju ar valsts iestāžu speciālistiem. VPVKAC ir nozīmīgs atbalsta punkts arī tiem iedzīvotājiem, kuriem nepieciešama palīdzība digitālo pakalpojumu pieteikšanai un saņemšanai, tostarp, konsultācijas atbilstošākā valsts pakalpojuma izvēlei.  Iedzīvotājiem nav jāmēro ceļš uz attiecīgās iestādes filiāli, kas citreiz nav nemaz tik tuvu un aizņem daudz laika. Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija sadarbībā ar pašvaldībām turpina pilnveidot valsts pārvaldes pakalpojumu sniegšanas sistēmu, lai iedzīvotāji valsts pakalpojumus attālināti varētu saņemt tikpat ērti kā klātienē.