Ministru kabinetā (MK) apstiprināts Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) virzītais informatīvais ziņojums „Par valsts pārvaldes informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (IKT) koplietošanas pakalpojumu attīstības plānošanu un finansēšanu”, kas paredz saglabāt valsts pārvaldes spējas un kompetences nodrošināt profesionālu un efektīvu pakalpojumu sniegšanu, realizējot nodarbināto skaita samazināšanu valsts pārvaldes iestādēs.
Informatīvais ziņojums ir vērsts uz valsts pārvaldes koplietošanas pakalpojumu finansēšanas problēmu risināšanu, tas iezīmē pieeju, kā organizē atbalsta funkciju finansēšanu un darbības kvalitātes uzraudzību. Proti, mērķis ir akcentēt gan valsts pārvaldes koplietošanas pakalpojumu, gan centralizēto funkciju plānošanu un finansēšanu, jo ar to saistītie izaicinājumi aizkavē koplietošanas pakalpojumu un centralizēto funkciju attīstību un apdraud to kvalitāti neatkarīgi no koplietošanas pakalpojumu un funkciju specifikas. Tādējādi tiktu veidots efektīvāks valsts pārvaldes koplietošanas pakalpojumu finansēšanas un pārvaldības modelis, ko VARAM nodrošinās sadarbojoties ar Finanšu ministriju un Valsts kanceleju, nostiprinot IKT koplietošanas pakalpojumu sniegšanas kvalitātes un izmaksu efektivitātes uzraudzību.
Tāpat arī 2022.gada Valsts kontroles revīzijas ziņojumā norādīts, ka centralizācijas procesu resoros ir ietekmējis finansējuma trūkums, kā arī, nepieciešams pēc būtības centralizēt atbalsta funkcijas.
Funkciju centralizēšana un koplietošanas pakalpojumu sniegšana var būt labākais risinājums arī citām IKT atbalsta un valsts pārvaldes funkciju efektīvākai īstenošanai. Kā daudzu nozaru institūciju izmantotu centralizētu risinājumu piemērus var minēt Tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālu (TAP), Elektronisko iepirkumu sistēmu (EIS) un valsts pārvaldes institūciju tīmekļa vietņu platformas (TVP). Centralizētu risinājumu izveidošana un izmantošana dod iespēju citām valsts pārvaldes institūcijām koncentrēties uz savu funkciju izpildi, paļaujoties uz augstas pievienotās vērtības koplietošanas pakalpojumu, ko attiecīgajā jomā sniedz institūcija, kas ir attīstījusi savas spējas tieši šajā jomā.
Tiek noteikts, ka koplietošanas pakalpojumu attīstības plāni, neatkarīgi no pakalpojumu un tos nodrošinošo IKT risinājumu attīstības finansējuma avota ir iesniedzami izskatīšanai MK. Tādejādi nodrošinot valdības līmeņa lēmumu pārresoru koplietošanas pakalpojumu sniegšanas ilgtspēju pēc centralizētu IKT risinājumu attīstības investīciju projektu pabeigšanas.
Koplietošanas pakalpojumu attīstības plānam ir jādefinē centralizācijas mērķis un plānotie tiešie un sociāli ekonomiskie ieguvumi, kā arī tieši un nepārprotami jāatspoguļo koplietošanas pakalpojuma saturs, pakalpojuma sniegšanai nepieciešamais tehnoloģiskais nodrošinājums, pakalpojuma saņēmēju loks un pakalpojuma izmantošanas ieguvumi. Tāpat arī pieeja koplietošanas pakalpojuma finansēšanai un finansējuma apjoms un pakalpojuma tiesiskais regulējums.
Informatīvais ziņojums arī paredz, ka koplietošanas pakalpojumiem, ko savstarpēji viena otrai sniedz valsts pārvaldes institūcijas, tiek piemērota viena no trīs finansēšanas pieejām, lai ieviestu un pēc tam uzturētu sistēmu. Proti, finansēšana no pakalpojuma sniedzēja valsts budžeta programmas, finansēšana no pakalpojuma saņēmēja vai izmantotāja budžeta vai arī terminēts koplietošanas pakalpojuma sniegšanas finansējums no pakalpojuma sniedzēja vai pakalpojuma saņēmēja īstenotu projektu finansējuma.
Tāpat informatīvajā ziņojumā arī vērsta uzmanība, ka izvēloties konkrēto koplietošanas pakalpojumam piemērotāko finansēšanas pieeju, ir jāņem vērā gan administrēšanas vienkāršošanas, gan pakalpojumu sniedzēju un saņēmēju motivēšanas apsvērumus, lai panāktu iespējami efektīvāko valsts pārvaldes resursu izmantošanu.