Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) paspārnē jau kopš 2015. gada ir lielākais klientu klātienes apkalpošanas tīkls valstī – valsts un pašvaldību vienotais klientu apkalpošanas tīkls (VPVKAC) ar 215 klientu apkalpošanas centriem.
Visos VPVKAC klientiem ir iespēja saņemt arī Valsts ieņēmumu dienesta (VID) pamatpakalpojumus iedzīvotājiem:
- iesniegt iesniegumu par algas nodokļa grāmatiņu iedzīvotāju ienākuma nodokļa atvieglojumu reģistrēšanu/anulēšanu;
- saņemt VID identifikatoru un paroli elektroniskās deklarēšanas sistēmas (EDS) lietošanai;
- saņemt atbalstu gada ienākumu deklarāciju iesniegšanai;
- saņemt atbalstu darbam ar elektroniskās deklarēšanas sistēmu (EDS).
Šo pamatpakalpojumu saņemšana tiek nodrošināta arī ar “pilnvarotā e-pakalpojuma” palīdzību, klientiem pašiem nekļūstot par EDS lietotājiem, bet uzticot pakalpojuma pieteikšanu VPVKAC darbiniekam.
Atsevišķos VPVKAC iedzīvotājiem ir iespēja saņemt attālinātu VID speciālista padziļināto konsultāciju video režīmā jautājumos par kapitāla pieaugumu, kad tiek pārdots personīgais nekustamais īpašums.
Populārākais pakalpojums – gada ienākumu deklarācijas aizpildīšana un iesniegšana
Gada pirmajā pusē nemainīgi viens no populārākajiem klientu apkalpošanas centru sniegtajiem pakalpojumiem iedzīvotājiem ir gada ienākumu deklarācijas pareiza aizpildīšana un iesniegšana VID, kas iespējama visos VPVKAC.
Gada ienākumu deklarāciju, lai saņemtu attaisnotos izdevumus (izglītība, ārstniecības pakalpojumi u.c.), par sevi vai saviem radiniekiem, var iesniegt un labot par trim iepriekšējiem gadiem.
Šajā pusgadā VPVKAC darbinieki ir snieguši 18 838 pakalpojumus un konsultācijas iedzīvotājiem par VID gada ienākumu deklarācijām, kas ir gandrīz viena ceturtā daļa no visiem sniegtajiem pakalpojumiem un konsultācijām (83 657).
Tāpat VPVKAC pieņem iesniegumus par algas nodokļa grāmatiņām un iedzīvotāju ienākuma nodokļa atvieglojumu reģistrēšanu/anulēšanu, tur var saņemt arī VID identifikatoru un paroli elektroniskās deklarēšanas sistēmas (EDS) lietošanai. Savukārt brīdī, kad būs nepieciešams sagatavot gada ienākumu deklarāciju, VPVKAC darbinieki sniegs konsultāciju par deklarācijas iesniegšanas nosacījumiem, informēs par to, kā deklarāciju iesniegt papīra, un kā – elektroniskā formā, pārbaudīs, vai deklarācija aizpildīta korekti un palīdzēs darbā ar EDS.
VPVKAC tīklā var patstāvīgi vai ar darbinieka palīdzību elektroniskā veidā pieteikt būtiskākos valsts un pašvaldību pakalpojumus, gūt atbalstu eParaksta un oficiālās e-adreses izmantošanā, kā arī saņemt citas konsultācijas. VPVKAC ir nozīmīgs atbalsta punkts arī tiem iedzīvotājiem, kuriem nepieciešama palīdzība digitālo pakalpojumu pieteikšanai un saņemšanai, tostarp, konsultācijas atbilstošākā valsts pakalpojuma izvēlei. Iedzīvotājiem nav jāmēro ceļš uz attiecīgās iestādes filiāli, kas citreiz nav nemaz tik tuvu un aizņem daudz laika. VARAM sadarbībā ar pašvaldībām turpina pilnveidot valsts pārvaldes pakalpojumu sniegšanas sistēmu, lai iedzīvotāji valsts pakalpojumus attālināti varētu saņemt tikpat ērti kā klātienē.
Palīdzību e-pakalpojumu lietošanā var sniegt arī digitālie aģenti – īpaši sagatavoti speciālisti – valsts un pašvaldību iestāžu pārstāvji (tai skaitā VPVKAC darbinieki), bibliotekāri, skolotāji, kas pastāstīs un parādīs, kā darboties e-vidē un saņemt e-pakalpojumus. Sev tuvāko digitālo aģentu var atrast Digitālo aģentu kartē.