1. |
Dokumenta veids |
Informatīvais ziņojums |
2. |
Dokumenta nosaukums |
Informatīvais ziņojums “Par projektu “Publisko pakalpojumu pārveides metodoloģijas izstrāde un aprobācija”” |
3. |
Politikas joma un nozare vai teritorija |
Publiskās pārvaldes politika |
4. |
Dokumenta mērķgrupas |
Valsts pārvaldes pakalpojumu turētāji |
5. |
Dokumenta mērķis un sākotnēji identificētās problēmas būtība |
Institūcijām joprojām ir ļoti atšķirīga izpratne un brieduma pakāpe attiecībā uz publisko pakalpojumu nodrošinājumu privātpersonām, kas neļauj personām saņemt vienādu un salīdzināmu pieredzi dažādās valsts institūcijās. Lai arī, saskaņā ar ANO datiem, Latvijā ir augsts digitālo pakalpojumu indekss (angl. online service index) un augsts e-līdzdalības indekss (starp 0.5 un 0.75)[1],, tomēr Pasaules Bankas uzņēmējdarbības veikšanas novērtējums (angl. ease-of-doing business), kas atspoguļo administratīvā sloga izmaiņas un pakalpojumu vienkāršošanu uzņēmējiem, pēdējos gados Latvijai pasliktinās. Daudzas institūcijas savā darbībā pastāvīgi pārbauda un uzlabo sabiedrībai sniegto pakalpojumu kvalitāti, tomēr tas notiek nekoordinēti, un ne visas iestādes ievēro labās prakses piemērus pakalpojumu uzlabošanai, vai arī tos uzlabo vispār. Vienotai pieejai pakalpojumu uzlabošanā pašreiz trūkst metodoloģiskās bāzes, pietiekamas analīzes un zināšanu. 2014.-2020. gada plānošanas periodā ir nepieciešams turpināt pilnveidot publiskos pakalpojumus, lai paaugstinātu valsts pārvaldes efektivitāti un paplašinātu iedzīvotājiem un komersantiem pieejamo publisko pakalpojumu klāstu, kā arī pilnveidot to kvalitāti. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk – VARAM) ir sagatavojusi informatīvo ziņojuma projektu par valsts publisko pakalpojumu (turpmāk – Pakalpojumu) pārveides metodoloģijas izstrādi un aprobāciju, kurā izstrādātā un aprobētā pakalpojumu sniegšanas procesu pārveides metodoloģija, ļaus palielināt Pakalpojumu pieejamību, lietderību un efektivitāti, pilnveidojot institūciju sadarbību un klientu apkalpošanu, kā rezultātā tiks samazināts laiks un resursi, kas jāvelta privātpersonām, sadarbojoties ar iestādēm vai saņemot no tām Pakalpojumus. Tādējādi lielāka uzmanība un resurss var tikt novirzīts iestādes pamatdarbībai un tā izaugsmes nodrošināšanai. Metodoloģija ļaus identificēt esošos Pakalpojumus un to pārveides iespējas. Pakalpojumu pārveides procesā tiks ievērots lietotājorientēts Pakalpojumu sniegšanas princips, primāri raugoties no gala lietotāja, iedzīvotāja, komersanta vajadzību apzināšanas rakursa, t.sk. ievērojot “konsultē vispirms”, proaktivitātes, vienreizes principu, u.c. principus, kas jāievēro Pakalpojumu dizainā un ir minēti arī Eiropas sadarbspējas satvarā[2]. |
6. |
Dokumenta izstrādes laiks un plānotā virzība |
Informatīvā ziņojuma projekts ir izstrādāts un sagatavots iesniegšanai Valsts sekretāru sanāksmē. |
7. |
Dokumenti |
Pielikumā: 1. Informatīvā ziņojuma, datne VARAMinfo_zin_090919. 2. Protokollēmuma, datne: VARAMprotokollemums_100919. |
8. |
Sabiedrības pārstāvju iespējas līdzdarboties |
Informatīvā ziņojuma projekts 19.09.2019. sabiedrības līdzdalībai izlikts ministrijas tīmekļvietnē. |
9. |
Pieteikšanās līdzdalībai |
Lūdzu sniegt rakstisku viedokli līdz 2019.gada 26.septembrim. |
10. |
Cita informācija |
nav |
11. |
Atbildīgā amatpersona |
Aija Butkāne, 67026486, Aija.Butkane@varam.gov.lv |
Publicēts: 18.09.2019.
[1] United Nations E-governent Survey 2018. Gearing e-government to support transformation towards sustainable development and resilient societies. UN, 2018., 126.lpp.