2015. gada 26. augustā Rīgā norisinājās noslēguma pasākums kampaņai „Padomā pirms pērc”, kas informē cilvēkus par bīstamām vielām plaša patēriņa produktos. Partneri no trim Baltijas valstīm un Nīderlandes prezentēja sasniegtos rezultātus apgalvojot, ka kampaņa ir ne tikai sasniegusi lielu auditoriju, bet arī rosinājusi cilvēkus aizdomāties par produktu sastāvu un pat veicinājusi patēriņa ieradumu maiņu. Turklāt projekta mājas lapa http://www.thinkbefore.eu paliks kā noderīgs informācijas avots ikvienam, kas ir gatavs dzīvot veselīgāk un samazināt bīstamo vielu kokteili savā organismā.
Patērētāji var veicināt pārmaiņas
Kampaņa „Padomā pirms pērc” sākās 2011.gadā visās Baltijas valstīs, un tās galvenais mērķis bija ierosināt stingrāku pieprasījumu pēc produktiem, kas nesatur bīstamās vielas un to darīt zināmu likumdevējiem un politiķiem nacionālā un starptautiskā līmenī. Kampaņas iniciatori bija pārliecināti, ka pozitīvas pārmaiņas tiks sasniegtas tad, kad patērētāji apzināsies problēmu un būs gatavi pieprasīt drošākus produktus no ražotājiem. Patērētāji izrādīja lielu interesi par šo tematu (it īpaši jaunie vecāki), aktīvi apmeklējot informatīvos pasākumus, uzdodot dažādus jautājumus un daloties ar informāciju. Arī saskaņā ar Eiropas Komisijas 2014. gadā veiktās aptaujas (Eirobarometrs „Eiropas iedzīvotāju attieksme pret vidi”) savāktajiem datiem, par „ķīmisko vielu ietekmi uz veselību” starp aptaujātajiem Baltijas valstīs (Lietuvā 63%, Latvijā 53 % un Igaunijā 48%) ir salīdzinoši lielākas raizes/bažas nekā vidēji ES (43%).
Projekta komanda arī mēģināja sasniegt jauniešu mērķauditoriju, lai veicinātu to patēriņa ieradumu pārmaiņas. Skolotāji, kā arī topošie skolotāji (studenti) tika apmācīti, lai izmantotu šo tematu mācību stundās.
Kampaņa izvērtās iespaidīga
Iniciatīva „Padomā pirms pērc” guva lielu interesi no vietējiem un nacionālajiem medijiem visās Baltijas valstīs un ietekmēja patēriņa ieradumus projekta partneru mazumtirdzniecības veikalos. Turklāt, kampaņu atzinīgi novērtēja arī Eiropas Komisijas vides, jūrlietu un zivsaimniecības komisārs Karmenu Vella. Viņš apmeklēja projekta partnerus Rīgā 2015.gada sākumā. „Padomā pirms pērc” kampaņa ir jau saņēmusi pozitīvu novērtējumu no Ziemeļvalstīm un Meksikas. Tās ir izrādījušas interesi izmantot projekta rezultātus arī savās valstīs.
Pastāvīgi pieejamā bibliotēka par bīstamo vielu tēmu
Kampaņas mājas lapā http://www.thinkbefore.eu cilvēki vienmēr varēs atrast plašu informāciju par bīstamajām ķīmiskajām vielām, to ietekmi uz veselību un, vissvarīgākais, padomus, kā izvairīties no šīm vielām. Šeit būs pieejami arī pārskati par testēšanu, kas kampaņas ietvaros tika veikta Baltijas valstīs. Lasītāji varēs iepazīties ar produktu, iekštelpu gaisa, putekļu un cilvēku asiņu testēšanas rezultātiem un svarīgākajiem secinājumiem. Mājas lapā atrodamā informācija mudina iesaistīties gan patērētājus, ražotājus, gan arī likumdevējus. Tā aicina cilvēkus dalīties ar kampaņas informācijas materiāliem – plakātiem, infografikām, animācijas video klipiem, izglītojošajām dokumentālajām filmiņām, brošūrām, iepirkšanās ceļvežiem, rokasgrāmatām un citiem materiāliem, kurus var atrast projekta mājas lapā. Šie informācijas materiāli var tikt izmantoti izglītojošiem mērķiem. Ir sagatavota arī tieši skolotājiem paredzēta rokasgrāmata, lai palīdzētu integrēt tēmu par bīstamajām vielām mācību programmā. Mājas lapā var atrast dažādas vadlīnijas un veiksmīgus piemērus, kam sekot. Vairums rakstu par saistītiem tematiem un atbildes uz apmeklētāju jautājumiem padara mājas lapu par īstu bibliotēku. Lielākā daļa informācijas ir pieejama 5 dažādās valodās – lietuviešu, latviešu, igauņu, angļu un krievu.
„Padomā pirms pērc” kampaņa saka: „mēs varam izvairīties vai samazināt bīstamo vielu ietekmes risku, ja vien izdarām gudru izvēli par ikdienā lietojamiem produktiem”. Darīsim tā. Sāksim jau tagad.
„Padomā pirms pērc” (oficiāli zināms kā BaltInfoHaz projekts) kampaņa ir viens no pirmajiem LIFE programmas informācijas un komunikācijas projektiem Baltijas valstīs.