Tirdzniecība internetā pēdējos mēnešos strauji pieaugusi, arī daudzi vietējie ražotāji un tirgotāji mudina preces un pakalpojumus iegādāties tiešsaistē gan drošības dēļ, gan arī, lai atbalstītu Latvijas uzņēmējus. Ja tirdzniecība tiešsaistē jāuzsāk no nulles, īpaši noderēs ikvienam pieejamie e-pakalpojumi, kuri palīdzēs gan veikala izveidē, gan formalitāšu kārtošanā.
Lai vairāk laika varētu veltīt praktiskai uzņēmējdarbībai, nevis formalitāšu kārtošanai, vietnē mana.latvija.lv dzīves situācijas aprakstā “Tirdzniecība internetā” apkopota noderīga informācija par uzņēmējdarbības reģistrēšanu, nepieciešamajām atļaujām, patērētāju tiesībām u.c., tai skaitā – arī e-pakalpojumu pieteikšanas video pamācības.
Tiešsaistes veikala domēns un obligātā informācija par pārdevēju
Ja izvēlaties veidot savu tiešsaistes veikalu, nepieciešams reģistrēt tīmekļa vietnes adresei domēna vārdu. Tas ir maksas pakalpojums, ko piedāvā gan dažādi privātie uzņēmumi, gan Latvijas Universitātes Matemātikas un informātikas institūta Tīkla risinājumu daļa (NIC). NIC savā tīmekļa vietnē arī piedāvā iespēju pārbaudīt, vai Jūsu izvēlētais domēna vārds jau nav reģistrēts.
Ikvienā tiešsaistes veikalā ir jābūt pieejamai informācijai gan par pārdevēju (pakalpojumu sniedzēju), gan par iepirkšanās noteikumiem – pircējam jābūt pieejamai informācijai par preces vai pakalpojuma galvenajā īpašībām, cenu, piegādes izmaksām. Obligāti jābūt informācijai par atteikuma tiesībām, kā arī atteikuma veidlapai. Plašāku informāciju par pirmslīguma informāciju, kas jānodrošina ikvienam tiešsaistes veikalam, var uzzināt Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) tīmekļa vietnē.
Ja, veidojot savu tiešsaistes veikalu vai tirgojoties kādā no pārdošanas platformām, nepieciešams pārtulkot vietnes saturu vai preces aprakstu, tulkošanai aicinām izmantot uzticamu tulkošanas platformu Hugo.lv, kurā iespējams pārtulkot gan atsevišķu tekstu, gan visu tīmekļa vietnes saturu. Ikviens tiešsaistes veikala uzturētājs var izmantot Hugo.lv piedāvāto tulkošanas logrīku, lai sniegtu iespēju vietnes apmeklētājiem ērti iztulkot tās saturu angļu vai krievu valodā.
Uzņēmējdarbības un struktūrvienības reģistrācija
Ja tiešsaistes veikala izveide ir jūsu biznesa sākums, nevis papildus piedāvājums jau esošam veikalam, noteikti jāreģistrē sava uzņēmējdarbība. Vispirms jāizvēlas uzņēmējdarbības forma, piemēram, saimnieciskās darbības veicējs, individuālais komersants vai sabiedrība ar ierobežotu atbildību. Tāpat atsevišķi jāveic sava internetveikala reģistrācija, reģistrējot to kā struktūrvienību. Par uzņēmuma vai struktūrvienības reģistrācijas praktiskiem soļiem vairāk var uzzināt dzīves situācijas aprakstā “Uzņēmējdarbības uzsākšana”, bet par saimnieciskās darbības reģistrāciju – aprakstā “Ražošana mājas apstākļos”. Ērtākai e-pakalpojumu izmantošanai uzņēmējdarbības reģistrēšanas procesā, vietnē mana.latvija.lv pieejamas arī video pamācības, kā pieteikt konkrētus pakalpojumus portālā Latvija.lv vai citos valsts pārvaldes tiešsaistes risinājumos.
Kļūstot par uzņēmēju, neatņemama ikdienas darba daļa ir saziņa ar dažādām valsts iestādēm, kas uzrauga preču kvalitāti un citus tirgotājiem saistošus noteikumus. Visērtāk šādai saziņai izmantot e-adresi – vienoto digitālo pastkastīti saziņai ar valsti. Kā izveidot e-adresi juridiskai personai, lasiet vietnē mana.latvija.lv sadaļā “E-adrese”.
E-adreses izveidošanai būs nepieciešams autentificēties portālā Latvija.lv ar personas apliecībā (eID kartē) esošo e-parakstu vai mobilo lietotni eParaksts mobile. Abi minētie rīki noderēs ne tikai e-adreses izveidošanai un lietošanai – elektroniskais paraksts nu jau ir kļuvis par neatņemamu uzņēmēja palīgu – ar to var parakstīt valsts iestādēs iesniedzamos dokumentus, līgumus ar sadarbības partneriem u.c. Juridiskām personām ir iespēja izmantot arī īpašu pakalpojumu – eParaksts karti. Plašāk par e-parakstu un tā izmantošanu lasiet mana.latvija.lv dzīves situācijas aprakstā “Dokumentu parakstīšana ar drošu elektronisko parakstu”.
eID kartes ar elektronisko parakstu, mobilās lietotnes eParaksts mobile un eParaksta kartes lietotāji šos rīkus var izmantot, lai piekļūtu valsts pārvaldes pakalpojumiem citās Eiropas Savienības dalībvalstīs, kā arī, lai saņemtu citu valstu komersantu pakalpojumus, kuriem nepieciešama identitātes apliecināšana augstākajā līmenī.
Ievēro patērētāju tiesības, lai nenokļūtu “melnajā sarakstā”
Pirms pirkuma veikšanas patērētājām ir tiesības zināt par iespējamajiem apmaksas veidiem – skaidrā naudā vai ar bankas karti, saņemot preci, ar pārskaitījumu pirms vai pēc preces saņemšanas u.c. Jebkurā gadījumā - Jums pircējam jāizsniedz darījumu apliecinošs dokuments (čeks, kvīts, rēķins). Tas attiecas arī uz pirkumiem sociālajos tīklos. Atcerieties, ka pircējam ir tiesības ziņot kontrolējošajām iestādēm, ja pārdevējs atsakās izsniegt darījumu apliecinošu dokumentu.
Tāpat pircējiem ir tiesības uz preču atgriešanu un naudas apmaksu neatbilstošas preces kvalitātes dēļ. Šīs tiesības ir spēkā, ja pircējs iegādājas preces no juridiskas personas. Par pircēju tiesībām, kuras jāievēro ikvienam tirgotājam, kurš darbojas tiešsaistē, plašāk var lasīt dzīves situācijas aprakstā “Patērētāju tiesības”.
Gadījumos, kad tirgotāji nepilda savas saistības pret patērētājiem (nav izpildījuši Patērētāju Strīdu risināšanas komisijas uzliktos lēmumus), PTAC tirgotājus var iekļaut “Melnajā sarakstā”. Ja tiešsaistes veikalā tiek konstatēti iespējami pārkāpumi, to var iekļaut PTAC veidotajā “Aizdomīgo interneta vietņu sarakstā”. Tas nozīmē, ka pircēji un interneta lietotāji tiks brīdināti par iespējamām problēmām, veicot pirkumus šajās vietnēs/ tiešsaistes veikalos un potenciālie klienti vienkārši neko nepirks vai nepasūtīs un iecerētais bizness nebūs sekmīgs.
Informāciju sagatavoja:
Vita Krieviņa
Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
Peldu iela 25, Rīga, LV 1494
Tālr.: 67026533
E-pasts: prese@varam.gov.lv
Integrētās mācību un komunikācijas aktivitāšu programmas “Mana Latvija.lv. Dari digitāli!” ietvaros tiek organizēti sabiedrības informācijas un komunikācijas tehnoloģiju iespēju izmantošanas un uzvedības maiņas veicināšanas pasākumi. Programmas koncepcija paredz integrētu pieeju – fokusēties uz 50 dzīves situāciju komunikāciju un mācīšanu, lai pēc paredzēto aktivitāšu īstenošanas, sabiedrība spētu atpazīt dzīves situācijas, kuras ir iespējams atrisināt vienuviet internetā – portālā Latvija.lv. Nozīmīgākā programmas sastāvdaļa ir mācības, kuru rezultātā tiks sagatavoti 6000 digitālie aģenti: valsts un pašvaldību iestāžu darbinieki, tostarp valsts un pašvaldību vienoto klientu apkalpošanas centru darbinieki, kā arī bibliotekāri, skolotāji un žurnālisti. Digitālie aģenti konsultēs sabiedrību par e-pakalpojumu izmantošanu dažādās dzīves situācijās un drošu darbošanos internetā. Plašāka informācija par mācībām un to norisi pieejama portāla Latvija.lv atbalsta vietnē – https://mana.latvija.lv/.
Pasākums ir finansēts no Eiropas Reģionālā attīstības fonda projekta Nr.2.2.1.1/17/I/015 “Pakalpojumu sniegšanas un pārvaldības platforma”.