Rīga, 2020. gada 10. jūlijā – Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) pēc konstatētajiem pārkāpumiem Ķeguma novada domes priekšsēdētāja rīcībā aicina domes priekšsēdētāju Raivi Ūzulu ievērot likumā “Par pašvaldībām” noteiktās priekšsēdētāja kompetences robežas un nodrošināt pašvaldības darbības atbilstoši likumā nostiprinātajam varas dalīšanas principam.
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM), pamatojoties uz ministrijā saņemto iesniegumu pieprasīja Ķeguma novada domes priekšsēdētājam Raivim Ūzulam sniegt skaidrojumus par iemesliem, kādēļ viņš no 2020.gada 6.marta pildījis arī pašvaldības izpilddirektora pienākumus, tostarp, izdevis rīkojumus par pašvaldības administrācijas darbinieka amata pretendentu izvērtēšanas komisijas izveidošanu un parakstījis darba līgumu ar pašvaldības administrācijas darbinieku. Vienlaikus ministrija lūdza priekšsēdētājam skaidrot noteikto darba samaksu Ķeguma novada pašvaldības izpilddirektora vietniekam par izpilddirektora pienākumu izpildītāja pienākumu pildīšanu, neievērojot Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma prasības.
No Ķeguma novada domes priekšsēdētāja sniegtajiem skaidrojumiem secināms, ka priekšsēdētājs kļūdaini izprot savu kā domes priekšsēdētāja kompetenci, kas tieši un nepārprotami ir noteikta likumā “Par pašvaldībām”. Piemēram, Ūzuls uzskata, ka pašvaldības domes priekšsēdētājs ir “darba devēja pārstāvis ar augstākām pārvaldes amatpersonas tiesībām”, lai gan saskaņā ar likumu “Par pašvaldībām” 62.pantu domes priekšsēdētājs tikai vada domes un finanšu komitejas darbu. Tāpat arī priekšsēdētājs R.Ūzuls uzskata, ka likuma “Par pašvaldībām” 62.panta 6.punkts domes priekšsēdētājam dod tiesības pildīt pašvaldības izpilddirektora kompetencē esošus uzdevumus, neskatoties uz to, ka šī norma vien nosaka, ka domes priekšsēdētājs dod saistošus rīkojumus pašvaldības administrācijas darbiniekiem. Vienlaikus likums “Par pašvaldībām” skaidri nosaka, ka tieši izpilddirektors ir atbildīgs par pašvaldības administrācijas darbu, tajā skaitā pieņem darbā pašvaldības administrācijas darbiniekus.
Ministrs Juris Pūce: “Pašvaldības domes priekšsēdētājs ir augstākā pašvaldības amatpersonas, kurai būtiski apzināties pašvaldības darbības tiesiskā regulējuma pamatprincipus un ievērot normatīvajos aktos noteiktos domes priekšsēdētāja pienākumus un tiesības, lai nodrošinātu tiesisku un efektīvu pašvaldības darba organizāciju. Varas dalīšanas principa ievērošana lēmējvaras un izpildvaras pienākumu nošķiršanā ir būtiska gan pašvaldības amatpersonu pienākumu un atbildības sadalē, gan interešu konflikta novēršanā. ”
Ņemot vērā iepriekš minēto, ministrija ir konstatējusi pārkāpumus Ķeguma domes priekšsēdētaja rīcībā, kas daļēji jau ir novērsti un aicinājusi priekšsēdētāju turpmāk ievērot likumā “Par pašvaldībām” noteiktās domes priekšsēdētāja kompetences robežas un nodrošināt pašvaldības darbības, tajā skaitā pašvaldības izdoto tiesību aktu, likumību atbilstoši likumā nostiprinātajam varas dalīšanas principam, kā arī sadarbojoties ar pašvaldības administrācijas vadītāju (izpilddirektoru vai izpilddirektora pienākumu izpildītāju) attiecībā uz viņa kompetencē esošiem jautājumiem.
Informāciju sagatavoja:
Sabiedrisko attiecību nodaļa
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
Tālr. 20200305; 67026533,
e-pasts: prese@varam.gov.lv
www.varam.gov.lv