Valsts un pašvaldību vienotie klientu apkalpošanas centri (VPVKAC) jau vairāku gadu garumā ir pierādījuši sevi kā būtisku posmu valsts pakalpojumu pieejamības uzlabošanā. Šie centri sniedz reālu atbalstu gan iedzīvotājiem, īpaši lauku reģionos, kur valsts iestāžu filiāles var nebūt izvietotas, gan pašām valsts iestādēm, atvieglojot ikdienas darbu un uzlabojot klientu apkalpošanas efektivitāti. Lai uzzinātu vairāk par to, kā šī sadarbība darbojas praksē, piedāvājam ieskatu intervijā ar Valsts ieņēmumu dienesta (VID) Nodokļu pārvaldes Procesu organizācijas daļas vadītāja vietnieci Bellu Gumennaju.
Sarunas laikā skaidrots, kā VPVKAC atvieglo iedzīvotājiem piekļuvi VID pakalpojumiem, samazina birokrātiju un uzlabo reģionu iedzīvotāju attieksmi pret valsts iestādēm. Tiek uzsvērta attālināto konsultāciju nozīme, kārtojot dokumentus par kapitāla pieaugumu un atbalsts, piemēram, gada ienākumu deklarācijas iesniegšanā. VPVKAC darbinieku atbalsts palīdz ietaupīt laiku un nodrošina personalizētu pieeju.
Kā VPVKAC atvieglo VID speciālistu ikdienu?
VPVKAC darbinieki palīdz iedzīvotājiem pieteikt tādus pakalpojumus VID elektroniskās deklarēšanas sistēmā (turpmāk – EDS), kas attiecas uz fiziskām personām, piemēram, gada ienākumu deklarācijas iesniegšana, atvieglojumu reģistrācijas algas nodokļa grāmatiņā un iesniegšana darba devējam un tml. Attālinātā ierēdņa pakalpojuma ietvaros iedzīvotājam ir iespēja saņemt personificētu konsultāciju saistībā ar kapitāla pieaugumu, t.i. nodokļa piemērošanu nekustamā īpašuma pārdošanas darījumos. Klātienes pieņemšana VID klientu apkalpošanas centros notiek pēc iepriekšēja pieraksta, tāpēc iespēja saņemt VID pakalpojumus arī VPVKAC ļauj iedzīvotājiem, kuriem trūkst iemaņu darbā ar datoru, tos saņemt daudz ātrāk, netērējot laiku pārbraucieniem un gaidot savu pierakstu.
Kā vērtējiet sadarbību starp VPVKAC un VID?
Sadarbība ir ļoti laba. Regulāri telefoniski saņemam zvanus no VPVKAC darbiniekiem par sarežģītākiem klientu jautājumiem. Sadarbojoties VPVKAC un VID konsultantiem, rodam klienta situācijai labāko, piemērotāko risinājumu.
Kādi ir biežākie jautājumi, ar kuriem iedzīvotāji vēršas pie VID speciālistiem?
Visbiežāk iedzīvotāji VPVKAC izmanto iespēju iesniegt gada ienākumu deklarāciju, lai atgūtu . attaisnotos izdevumus par izglītību, ārstniecības pakalpojumiem u.c., kā arī piesaka pakalpojumus, kas saistīti ar elektronisko algas nodokļa grāmatiņu – lūdz palīdzību to elektroniski iesniegt darba devējam vai reģistrēt tajā atvieglojumus par apgādājamām personām. Saistībā ar kapitāla pieaugumu jeb nodokļa piemērošanu darījumos ar nekustamo īpašumu iedzīvotāji jautā, kā aprēķināt kapitāla pieauguma nodokli, kādos gadījumos darījums ir ar nodokli neapliekams, kā noteikt īpašuma iegādes vērtību, kā rēķināt īpašuma iegādes vērtības proporciju, ja pārdota nekustamā īpašuma daļa, un kā VID elektroniskās deklarēšana sistēmā iesniegt kapitāla pieauguma deklarāciju.
VPVKAC ir projekts "Attālinātais ierēdnis", kas nodrošina iedzīvotājiem iespēju saņemt attālinātas video konsultācijas ar valsts iestāžu speciālistiem. Šīs konsultācijas tiek piedāvātas videoformātā, ļaujot cilvēkiem sazināties tieši ar speciālistiem no Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras, Valsts ieņēmumu dienesta, Valsts zemes dienesta, Veselības inspekcijas un nākotnē - ar citām iestādēm. Kā attālinātā konsultācija palīdz reģionu iedzīvotājiem?
Attālinātā ierēdņa režīmā mēnesī vidēji no VPVKAC tiek pieteiktas 10 attālinātās konsultācijas jautājumos par kapitāla pieaugumu jeb nodokļa piemērošanu nekustamā īpašuma pārdošanas darījumos. Reģionu iedzīvotājiem nav jātērē laiks un līdzekļi, lai dotos uz VID klientu apkalpošanas centru pilsētā, kas ne vienmēr ir tuvu dzīves vai darba vietai. Iedzīvotāji, kam pašiem nav iespējas iesniegt dokumentus elektroniski, var to izdarīt pēc iespējas tuvāk savai dzīves vai darba vietai, turklāt nav jāgaida pieraksta rinda.
Vai esat pamanījušas pozitīvas izmaiņas cilvēku attieksmē pret valsts iestādēm, pateicoties VPVKAC?
Iedzīvotāji ir apmierināti ar to, ka VPVKAC var saņemt populārākos VID pakalpojumus, jo liela daļa laukos dzīvojošie nav gatavi doties saņemt VID pakalpojumu tuvākajā pilsētā.
Kā VPVKAC palīdz samazināt birokrātiju un uzlabot pakalpojumu pieejamību?
Pilsētās un citās apdzīvotās vietās Latvijā, kur nav VID klientu apkalpošanas centru, VPVKAC ir liels un būtisks atbalsts iedzīvotājiem valsts iestāžu pakalpojumu saņemšanā, jo VPVKAC darbinieki sniedz atbalstu iedzīvotājiem arī par šādiem biežāk pieprasītajiem VID pakalpojumiem: ja klientam trūkst iemaņu darbā ar datoru, VPVKAC darbinieks klienta vārdā iesniedz VID EDS gada ienākumu deklarāciju, palīdz klientam elektroniski atvērt algas nodokļa grāmatiņu un iesniegt to darba devējam, reģistrēt tajā apgādājamās personas un citus papildu atvieglojumus. Turklāt VPVKAC darbinieki arī sniedz iedzīvotajiem atbalstu darbam ar EDS.
Kā tiek nodrošināta klientu datu drošība attālinātās konsultācijās?
VPVKAC darbinieks nodrošina fiziskās personas identificēšanu klātienē, līdz ar to var tikt nodrošināta personificētas konsultācijas sniegšana klientam.
Aicinām iedzīvotājus izmantot VPVKAC sniegtos pakalpojumus!
VPVKAC tīklā var patstāvīgi vai ar darbinieka palīdzību elektroniskā veidā pieteikt būtiskākos valsts un pašvaldību pakalpojumus, gūt atbalstu eParaksta un oficiālās e-adreses izmantošanā, kā arī saņemt citas konsultācijas un izmantot “Attālinātā ierēdņa” video konsultācijas ar valsts iestāžu speciālistiem. VPVKAC ir nozīmīgs atbalsta punkts arī tiem iedzīvotājiem, kuriem nepieciešama palīdzība digitālo pakalpojumu pieteikšanai un saņemšanai, tostarp, konsultācijas atbilstošākā valsts pakalpojuma izvēlei. Iedzīvotājiem nav jāmēro ceļš uz attiecīgās iestādes filiāli, kas dažkārt nav nemaz tik tuvu un aizņem daudz laika. Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija sadarbībā ar pašvaldībām turpina pilnveidot valsts pārvaldes pakalpojumu sniegšanas sistēmu, lai iedzīvotāji valsts pakalpojumus attālināti varētu saņemt tikpat ērti kā klātienē.