2024. gada 24. janvārī Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā (VARAM) notika astotā Jūras un piekrastes telpiskās plānošanas koordinācijas grupas (turpmāk - Koordinācijas grupa) sanāksme par 2016. gadā apstiprinātā Valsts ilgtermiņa tematiskā plānojuma Baltijas jūras piekrastes publiskās infrastruktūras attīstībai (turpmāk - Piekrastes plānojums) starpposma novērtējuma ziņojuma sagatavošanu un papildus tematisko virzienu identificēšanu, organizējot darbnīcu par tēmu "Piekrastes mobilitāte”. Ziņojuma izstrādes ietvaros Koordinācijas grupas darbs tiek organizēts sasaistē ar projekta “Baltic Sea2Land” aktivitātēm kā daļa no nacionāla līmeņa pilotprojekta procesa.
VARAM Telpiskās plānošanas un zemes pārvaldības departamenta vecākā eksperte Anete Bērziņa sniedza īsu pārskatu par mobilitātes kontekstu Piekrastes plānojumā, uzsverot tajā esošos uzdevumus un brīvprātīgās iniciatīvas, kas saistāmas ar mobilitāti.
Vidzemes augstskolas vadošais pētnieks Dr. Geogr. Andris Klepers prezentēja analītisku izklāstu par piekrastes mobilitātes veidiem un to tendencēm sezonu griezumā. Būtiskākie secinājumi saistāmi ar apmeklētāju plūsmu vadību. Tieši strukturējot piekļuves vietas un izprotot plūsmas, ir iespējams arī ietekmēt mobilitātes plūsmas, un papildus ir stratēģiski jāplāno sabiedriskā transporta kustību.
Pēc tam Koordinācijas grupas dalībnieki piedalījās “Piekrastes mobilitāte” darbnīcā, kur tika secināts, ka mobilitāti nepieciešams skatīt ne tikai tūrisma un tā infrastruktūras attīstības ietvaros, bet, pirmkārt, fokusējoties uz vietējās kopienas dzīvesvides uzlabošanu, piekļuves nodrošināšanu jūrai dažādām interešu grupām, kā arī mobilitātes nozīmi, lai nodrošinātu pamatpakalpojumu pieejamību un attīstību.
Kā galvenie risinājumi tika izcelta nepieciešamība strukturēt piekļuves vietas, attīstīt dažāda veida mobilitātes savienojumus tieši sabiedriskā transporta kontekstā, tostarp, nodrošināt vairāk ērtību tā izmantošanai. Mobilitātes plūsmu organizēšanai būtu noderīga uz padziļinātu mobilitātes procesu analīzes pamata veidota vienota digitālā platforma sabiedriskā transporta pakalpojumiem. Sanāksmes dalībnieki secināja, ka joprojām trūkst daudz un specifisku datu, lai veidotu risinājumus, ka arī šobrīd esošajos mobilitātes politikas dokumentos nav integrēti aspekti, kas saistāmi ar tūrisma plānošanu.
Sanāksmes darba kārtība, prezentācijas un citi materiāli pieejami šeit.
Nākamās Koordinācijas grupas sanāksmes paredzētas kontekstā ar citiem piekrastes telpiskās attīstības politikas tematiem:
- 2024. gada 27. februārī par zilās ekonomikas attīstības iespējām;
- 2024. gada marta beigās vai aprīļa sākumā par dabas kapitālu piekrastē.
Informācija par iepriekšējām Jūras un piekrastes telpiskās plānošanas koordinācijas grupas sanāksmēm publicēta VARAM tīmekļa vietnes sadaļā Jūras un piekrastes telpiskās plānošanas koordinācijas grupa.
Sanāksme norisinājās Eiropas Reģionālās attīstības fonda Interreg Baltijas jūras reģiona starpreģionu sadarbības programmas 2021.- 2027.gadam projekta "Integrētas pārvaldības veicināšana piekrastē, ilgtspējīgi izmantojot dabas un sociālo kapitālu – Baltic Sea2Land" ietvaros.