Valsts reģionālo un vietējo autoceļu pārbūves un atjaunošanas investīciju programma administratīvi teritoriālās reformas kontekstā
Valsts reģionālie autoceļi atbilstoši likuma “Par autoceļiem” trešajā pantā noteiktajai definīcijai novadu administratīvos centrus savieno savā starpā vai ar valstspilsētām vai galvaspilsētu, vai ar galvenajiem vai reģionālajiem autoceļiem vai savā starpā valstspilsētas. Savukārt valsts vietējie autoceļi savieno novada administratīvos centrus ar novada pilsētām, novada apdzīvotām teritorijām, kurās atrodas pagastu pārvaldes, ciemiem vai citiem valsts autoceļiem vai savā starpā atsevišķu novadu administratīvos centrus. No kopējā valsts reģionālo autoceļu garuma 5 462 km - autoceļi ar melno segumu sastāda 4 750 km, no kuriem 20,98% klasificējami kā slikti un ļoti slikti, savukārt – 53,39% no 712 km valsts reģionālo autoceļu ar grants segumu klasificējami kā slikti un ļoti slikti.
Savukārt no kopējā valsts vietējo autoceļu garuma 12 824 km - autoceļi ar melno segumu sastāda 3 332 km, no kuriem 26,10% autoceļu ar melno segumu klasificējami kā slikti un ļoti slikti, attiecīgi - 52,95% no 9 492 autoceļu ar grants segumu klasificējami kā slikti un ļoti slikti.
Lai nodrošinātu ilgtspējīgu iedzīvotāju mobilitāti un novadu centru sasniedzamību, nodrošinot gan darba vietu, gan pakalpojumu sasniedzamību, nepieciešams uzlabot transporta infrastruktūru. Līdz ar to VARAM izstrādātā valsts reģionālo un vietējo autoceļu pārbūves un atjaunošanas investīciju programma administratīvi teritoriālās reformas kontekstā 300 000 000 euro ietvarā paredz to valsts reģionālo un vietējo autoceļu atjaunošanu un pārbūvi, kas nozīmīgi iedzīvotāju mobilitātei.
Šobrīd minētās programmas īstenošanai ir identificēts šāds finansējums:
- 95,76 milj. euro no Satiksmes ministrijai piešķirtā finansējuma 2021. un 2022. gadā no valsts budžeta programmas 02.00.00 „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” autoceļu posmiem, ko VARAM ir identificējusi MK 2021.gada 18.marta sēdē apstiprinātā informatīvā ziņojuma “Par investīciju programmas valsts autoceļu attīstībai administratīvi teritoriālās reformas kontekstā īstenošanu” (turpmāk – informatīvais ziņojums), pielikuma 1. un 2. sarakstos.
- 92,3 milj. euro Atveseļošanas fonda finansējuma autoceļu posmiem, kas identificēti informatīvā ziņojuma par Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformas un investīciju virziena “Reģionālā politika” 3.1.1.r. reformas “Administratīvi teritoriālā reforma” 3.1.1.1.i. investīcijas “Valsts reģionālo un vietējo autoceļu tīkla uzlabošana” īstenošanu pielikumos. Līdz 2024.gada beigām investīcijas 3.1.1.1.i. mērķis 210km atjaunotu vai pārbūvētu valsts reģionālo un vietējo autoceļu tiks pārsniegts – 2024.gada beigās plānots sasniegt aptuveni 230km, savukārt līdz 2026.gada 30.jūnijam kopsummā plānots pabeigt darbus uz 334km valsts vietējo un reģionālo autoceļu.
Abu informatīvo ziņojumu pielikumu sarakstu izpildei aicinām sekot līdzi šeit:
Lai programmu “Investīciju programma autoceļu attīstībai administratīvi teritoriālās reformas īstenošanai” īstenotu pilnībā tās sākotnēji noteiktā 300 milj. euro apjomā, nepieciešami vēl papildus aptuveni 100 milj. euro.
Līdz ar to sākotnēji plānoto 900 km valsts reģionālo un vietējo autoceļu atjaunošanai un pārbūvei administratīvi teritoriālās reformas kontekstā faktiski plānots atjaunot vai pārbūvēt vairāk nekā 1 000 km valsts reģionālo un vietējo autoceļu.