Pilnvērtīgu un visaptverošu pakalpojumu pārvaldību īsteno atbilstoši pārvaldības mērogiem un pārvaldības līmeņiem
Ieguvumi, ja pārvaldības mērogi un līmeņi ir noteikti:
- ir apzinātas un nodalītas katra pakalpojumu pārvaldībā iesaistītā atbildības
- ir skaidras katrā pārvaldības mērogā un līmenī veicamās aktivitātes, un katrai pakalpojumu pārvaldības lomai atbilstošie pienākumi
- ir skaidra pakalpojumu pārvaldībā iesaistīto savstarpējā sadarbība un atkarības – veidojas vienota pārvaldības struktūra
Apdraudējumi, ja pārvaldības mērogi un līmeņi nav noteikti:
- nav skaidrs atbildību un pienākumu sadalījums kopējā pārvaldības struktūrā, un tādēļ mijiedarbība starp pārvaldībā iesaistītajiem var nebūt efektīva un nenodrošināt nepieciešamos rezultātus
- ir iespējama aktivitāšu dublēšanās vai arī pārvaldībai nepieciešamas aktivitātes var netikt veiktas
Pakalpojumu pārvaldības politikas īstenošanas sasniedzamais rezultāts:
- pakalpojumu pārvaldības mērogi un līmeņi ir noteikti un dokumentēti, un valstī ir vienota pieeja pakalpojumu pārvaldības īstenošanai dažādos pārvaldības mērogos un līmeņos
Sasniedzamā rezultāta novērtējums:
- pakalpojumu pārvaldības mērogi un līmeņi ir noteikti un dokumentēti normatīvajā regulējumā
- atbilstoši pakalpojumu pārvaldības mērogiem un līmeņiem ir skaidri nodalītas pakalpojumu pārvaldībā iesaistīto atbildības un pienākumi
- ir noteikta un saprotama pakalpojumu pārvaldībā iesaistīto savstarpējā mijiedarbība pakalpojumu pārvaldības īstenošanai dažādos pakalpojumu pārvaldības mērogos un līmeņos
Valstī kopējā sasniedzamā attīstības pakāpe:
- Atbildīgie – atbildīgie ir noteikti, tie darbojas pilnvērtīgi un tie dara vairāk par tikai šobrīd nepieciešamo:
- atbildīgie ir kompetenti un izdara visu šobrīd nepieciešamo
- atbildīgie aktīvi izrāda iniciatīvu un "saimnieka attieksmi"
- Dokumentēšana – pakalpojumu pārvaldības mērogi un līmeņi ir nodalīti un dokumentēti ļoti labi, un tie ir vienotas pakalpojumu pārvaldības sistēmas sastāvdaļa:
- dalījumu var pielietot, un ir viss nepieciešamais, lai dalījumu varētu pielietot rezultatīvi un efektīvi
- dalījums veido vienotu, strukturētu pakalpojumu pārvaldības sistēmu, kas atvieglo pakalpojumu pārvaldību kopumā
- Atbilstība vajadzībām – pakalpojumu pārvaldības dalījums mērogos un līmeņos pilnībā atbilst vajadzībām un dod papildu ieguvumus:
- dalījums atbilst vajadzībām un veicina veiksmīgu pakalpojumu pārvaldību
- dalījums ir salāgots ar konkrēto situāciju
- dalījums palīdz un veicina pakalpojumu pārvaldības attīstību – pakalpojumu pārvaldības pilnveidi iestādēs
- Praktisks pielietojums – pakalpojumu pārvaldības dalījums mērogos un līmeņos tiek pielietots pilnvērtīgi – plaši un "organiski":
- dalījums tiek pielietots apzinoties pielietojuma jēgu un ieguvumus
- dalījums tiek pielietots regulāri, atbilstoši paredzētajam nolūkam
- dalījums tiek pielietots visaptveroši, pilnvērtīgi
- bez dalījuma nav iespējams iztikt, tā ir dabiska ("organiska") ikdienas nepieciešamība – vienotas pakalpojumu pārvaldības sistēmas sastāvdaļa
- Attīstība un pilnveide – pakalpojumu pārvaldības dalījuma mērogos un līmeņos attīstība un pilnveide notiek pārvaldīti un pēc būtības – pilnvērtīgi:
- plāni ir ļoti labi – ir viss nepieciešamais
- tie ir labi saprotami, tos ir ērti lietot un izmainīt
- aktivitātes tiek veiktas atbilstoši plāniem – pilnā apjomā un atbilstoši vajadzībām
- aktivitātes tiek veiktas saskaņoti, plānveidīgi, rezultatīvi un efektīvi
- aktivitātes tiek veiktas arī papildus plāniem – operatīvi reaģējot uz apkārtējām izmaiņām un vajadzībām
Pakalpojumu pārvaldību īsteno atbilstoši pārvaldības īstenošanas mērogiem
Pakalpojumu pārvaldības īstenošanas mērogi (horizontāli ↔):
- Valsts mērogs – pakalpojumu pārvaldība tiek īstenota visā valstī vai vienlaikus vairākās valsts pārvaldes nozarēs vai pašvaldībās
- Nozares mērogs vai pašvaldības mērogs – pakalpojumu pārvaldība tiek īstenota konkrētā valsts pārvaldes nozarē vai pašvaldībā
- Iestādes mērogs – pakalpojumu pārvaldība tiek īstenota atsevišķā iestādē, attiecinot to uz visiem iestādes rīcībā esošiem pakalpojumiem un resursiem
- Pakalpojuma mērogs vai resursa mērogs – pakalpojumu pārvaldība tiek īstenota konkrētam pakalpojumam vai resursam
Pakalpojumu pārvaldību īsteno atbilstoši pārvaldības īstenošanas līmeņiem
Pakalpojumu pārvaldības īstenošanas līmeņi (vertikāli ↕):
- Politikas līmenis – pakalpojumu pārvaldība politikas līmenī ir saistīta ar šādiem pārvaldības posmiem:
- pakalpojumu pārvaldības politiku plānošana
- pakalpojumu pārvaldības vispārējo attīstības stratēģiju izveide
- pamatdarbības attīstības stratēģiju izveide
- nodrošinājuma attīstības stratēģiju izveide
- pakalpojumu pārvaldības politiku un stratēģiju īstenošanas pārraudzība un koordinēšana
- Pamatdarbības līmenis – pakalpojumu pārvaldība pamatdarbības līmenī ir saistīta ar šādiem pārvaldības posmiem:
- pakalpojumu plānošana
- pakalpojumu izveide
- pakalpojumu ieviešana
- pakalpojumu sniegšana
- pakalpojumu uzturēšana un pilnveide
- pakalpojumu sniegšanas pārtraukšana (pakalpojuma likvidēšana)
- Nodrošinājuma līmenis – pakalpojumu pārvaldība nodrošinājuma līmenī ir saistīta ar šādiem pārvaldības posmiem:
- nodrošinājuma plānošana
- nodrošinājuma izveide
- nodrošinājuma ieviešana
- nodrošinājuma izmantošana
- nodrošinājuma uzturēšana un pilnveide
- nodrošinājuma izmantošanas pārtraukšana
Pārvaldības mērogu un līmeņu savstarpējā mijiedarbība
Pārvaldības mērogu un līmeņu savstarpējā mijiedarbība ir pamats:
- pakalpojumu pārvaldības organizatoriskās struktūras izveidei
- pakalpojumu pārvaldības lomu mijiedarbībai
Pakalpojumu pārvaldības mērogu (↔) un līmeņu (↕) pielietojums – veicamās aktivitātes un veikšanas nosacījumi
Valsts mērogs + Politikas līmenis
- Iesaistītā loma un tās pienākumi:
- Aktivitātes:
- valsts pakalpojumu pārvaldības politikas plānošana
- valsts pakalpojumu pārvaldības attīstības stratēģiju izveide
- valsts pakalpojumu pārvaldības politikas un stratēģiju īstenošanas pārraudzība un koordinēšana"
- Nosacījumi – valsts pakalpojumu pārvaldības politika un attīstības stratēģijas tiek salāgotas ar:
- valsts politikām
- valsts mērķiem un prioritātēm
- valsts attīstības stratēģijām
Nozares mērogs vai pašvaldības mērogs + Politikas līmenis
- Iesaistītās lomas un to pienākumi:
- Aktivitātes:
- nozares vai pašvaldības pakalpojumu pārvaldības attīstības stratēģiju izveide
- nozares vai pašvaldības pakalpojumu attīstības stratēģiju īstenošanas pārraudzība un koordinēšana
- Nosacījumi – nozaru un pašvaldību pakalpojumu attīstības stratēģijas tiek salāgotas ar:
- valsts politikām
- valsts mērķiem un prioritātēm
- valsts attīstības stratēģijām
- valsts pakalpojumu pārvaldības politiku un attīstības stratēģijām
Iestādes mērogs + Politikas līmenis
- Iesaistītās lomas un to pienākumi:
- Aktivitātes:
- iestādes pamatdarbības attīstības stratēģijas izveide
- iestādes nodrošinājuma attīstības stratēģijas izveide
- iestādes pamatdarbības un nodrošinājuma stratēģiju īstenošanas pārraudzība un koordinēšana
- Nosacījumi – iestādes pamatdarbības un nodrošinājuma attīstības stratēģijas tiek salāgotas ar:
- valsts politikām
- valsts mērķiem un prioritātēm
- valsts attīstības stratēģijām
- valsts pakalpojumu pārvaldības politiku un attīstības stratēģijām
- nozaru un pašvaldību pakalpojumu pārvaldības politikām un attīstības stratēģijām
Pakalpojuma mērogs + Pamatdarbības līmenis
- Iesaistītās lomas un to pienākumi:
- Aktivitātes:
- pakalpojumu plānošana
- pakalpojumu izveide un ieviešana
- pakalpojumu sniegšana, uzturēšana un attīstība
- pakalpojumu sniegšanas pārtraukšana (pakalpojuma likvidēšana)
- Nosacījumi – pakalpojumu pārvaldības aktivitātes tiek salāgotas ar:
- valsts politikām
- valsts mērķiem un prioritātēm
- valsts attīstības stratēģijām
- valsts pakalpojumu pārvaldības politiku un attīstības stratēģijām
- nozaru un pašvaldību pakalpojumu pārvaldības politikām un attīstības stratēģijām
- iestādes pamatdarbības attīstības stratēģijām
Resursa mērogs + Nodrošinājuma līmenis
- Iesaistītā loma un tās pienākumi:
- Aktivitātes:
- nodrošinājuma plānošana
- nodrošinājuma izveide un ieviešana
- nodrošinājuma izmantošana, uzturēšana un attīstība
- nodrošinājuma izmantošanas pārtraukšana"
- Nosacījumi – pakalpojumu pārvaldības aktivitātes tiek salāgotas ar:
- valsts politikām
- valsts mērķiem un prioritātēm
- valsts attīstības stratēģijām
- valsts pakalpojumu pārvaldības politiku un attīstības stratēģijām
- nozaru un pašvaldību pakalpojumu pārvaldības politikām un attīstības stratēģijām
- iestādes nodrošinājuma attīstības stratēģijām