Pilnvērtīgu un visaptverošu pakalpojumu pārvaldību īsteno atbilstoši pārvaldības mērogiem un pārvaldības līmeņiem

Ieguvumi, ja pārvaldības mērogi un līmeņi ir noteikti:

 

Apdraudējumi, ja pārvaldības mērogi un līmeņi nav noteikti:

  • nav skaidrs atbildību un pienākumu sadalījums kopējā pārvaldības struktūrā, un tādēļ mijiedarbība starp pārvaldībā iesaistītajiem var nebūt efektīva un nenodrošināt nepieciešamos rezultātus
  • ir iespējama aktivitāšu dublēšanās vai arī pārvaldībai nepieciešamas aktivitātes var netikt veiktas

 

Pakalpojumu pārvaldības politikas īstenošanas sasniedzamais rezultāts:

  • pakalpojumu pārvaldības mērogi un līmeņi ir noteikti un dokumentēti, un valstī ir vienota pieeja pakalpojumu pārvaldības īstenošanai dažādos pārvaldības mērogos un līmeņos

 

Sasniedzamā rezultāta novērtējums:

  • pakalpojumu pārvaldības mērogi un līmeņi ir noteikti un dokumentēti normatīvajā regulējumā
  • atbilstoši pakalpojumu pārvaldības mērogiem un līmeņiem ir skaidri nodalītas pakalpojumu pārvaldībā iesaistīto atbildības un pienākumi
  • ir noteikta un saprotama pakalpojumu pārvaldībā iesaistīto savstarpējā mijiedarbība pakalpojumu pārvaldības īstenošanai dažādos pakalpojumu pārvaldības mērogos un līmeņos

 

Valstī kopējā sasniedzamā attīstības pakāpe:

 

  1. Atbildīgie – atbildīgie ir noteikti, tie darbojas pilnvērtīgi un tie dara vairāk par tikai šobrīd nepieciešamo:
  • atbildīgie ir kompetenti un izdara visu šobrīd nepieciešamo
  • atbildīgie aktīvi izrāda iniciatīvu un "saimnieka attieksmi"

 

  1. Dokumentēšana – pakalpojumu pārvaldības mērogi un līmeņi ir nodalīti un dokumentēti ļoti labi, un tie ir vienotas pakalpojumu pārvaldības sistēmas sastāvdaļa:
  • dalījumu var pielietot, un ir viss nepieciešamais, lai dalījumu varētu pielietot rezultatīvi un efektīvi
  • dalījums veido vienotu, strukturētu pakalpojumu pārvaldības sistēmu, kas atvieglo pakalpojumu pārvaldību kopumā

 

  1. Atbilstība vajadzībām – pakalpojumu pārvaldības dalījums mērogos un līmeņos pilnībā atbilst vajadzībām un dod papildu ieguvumus:
  • dalījums atbilst vajadzībām un veicina veiksmīgu pakalpojumu pārvaldību
  • dalījums ir salāgots ar konkrēto situāciju
  • dalījums palīdz un veicina pakalpojumu pārvaldības attīstību – pakalpojumu pārvaldības pilnveidi iestādēs

 

  1. Praktisks pielietojums – pakalpojumu pārvaldības dalījums mērogos un līmeņos tiek pielietots pilnvērtīgi – plaši un "organiski":
  • dalījums tiek pielietots apzinoties pielietojuma jēgu un ieguvumus
  • dalījums tiek pielietots regulāri, atbilstoši paredzētajam nolūkam
  • dalījums tiek pielietots visaptveroši, pilnvērtīgi
  • bez dalījuma nav iespējams iztikt, tā ir dabiska ("organiska") ikdienas nepieciešamība – vienotas pakalpojumu pārvaldības sistēmas sastāvdaļa

 

  1. Attīstība un pilnveide – pakalpojumu pārvaldības dalījuma mērogos un līmeņos attīstība un pilnveide notiek pārvaldīti un pēc būtības – pilnvērtīgi:
  • plāni ir ļoti labi – ir viss nepieciešamais
  • tie ir labi saprotami, tos ir ērti lietot un izmainīt
  • aktivitātes tiek veiktas atbilstoši plāniem – pilnā apjomā un atbilstoši vajadzībām
  • aktivitātes tiek veiktas saskaņoti, plānveidīgi, rezultatīvi un efektīvi
  • aktivitātes tiek veiktas arī papildus plāniem –  operatīvi reaģējot uz apkārtējām izmaiņām un vajadzībām

Pakalpojumu pārvaldību īsteno atbilstoši pārvaldības īstenošanas mērogiem

 

Pakalpojumu pārvaldības īstenošanas mērogi (horizontāli ↔):

 

  1. Valsts mērogs – pakalpojumu pārvaldība tiek īstenota visā valstī vai vienlaikus vairākās valsts pārvaldes nozarēs vai pašvaldībās
  2. Nozares mērogs vai pašvaldības mērogs – pakalpojumu pārvaldība tiek īstenota konkrētā valsts pārvaldes nozarē vai pašvaldībā
  3. Iestādes mērogs – pakalpojumu pārvaldība tiek īstenota atsevišķā iestādē, attiecinot to uz visiem iestādes rīcībā esošiem pakalpojumiem un resursiem
  4. Pakalpojuma mērogs vai resursa mērogs – pakalpojumu pārvaldība tiek īstenota konkrētam pakalpojumam vai resursam

Pakalpojumu pārvaldību īsteno atbilstoši pārvaldības īstenošanas līmeņiem

 

Pakalpojumu pārvaldības īstenošanas līmeņi (vertikāli ↕):

 

  1. Politikas līmenis – pakalpojumu pārvaldība politikas līmenī ir saistīta ar šādiem pārvaldības posmiem:
  • pakalpojumu pārvaldības politiku plānošana
  • pakalpojumu pārvaldības vispārējo attīstības stratēģiju izveide
  • pamatdarbības attīstības stratēģiju izveide
  • nodrošinājuma attīstības stratēģiju izveide
  • pakalpojumu pārvaldības politiku un stratēģiju īstenošanas pārraudzība un koordinēšana

 

  1. Pamatdarbības līmenis – pakalpojumu pārvaldība pamatdarbības līmenī ir saistīta ar šādiem pārvaldības posmiem:
  • pakalpojumu plānošana
  • pakalpojumu izveide
  • pakalpojumu ieviešana
  • pakalpojumu sniegšana
  • pakalpojumu uzturēšana un pilnveide
  • pakalpojumu sniegšanas pārtraukšana (pakalpojuma likvidēšana)

 

  1. Nodrošinājuma līmenis – pakalpojumu pārvaldība nodrošinājuma līmenī ir saistīta ar šādiem pārvaldības posmiem:
  • nodrošinājuma plānošana
  • nodrošinājuma izveide
  • nodrošinājuma ieviešana
  • nodrošinājuma izmantošana
  • nodrošinājuma uzturēšana un pilnveide
  • nodrošinājuma izmantošanas pārtraukšana

Pārvaldības mērogu un līmeņu savstarpējā mijiedarbība

 

Pārvaldības mērogu un līmeņu savstarpējā mijiedarbība ir pamats:

Pakalpojumu pārvaldības mērogu (↔) un līmeņu (↕) pielietojums – veicamās aktivitātes un veikšanas nosacījumi

 

Valsts mērogs + Politikas līmenis

 

Nozares mērogs vai pašvaldības mērogs + Politikas līmenis

 

Iestādes mērogs + Politikas līmenis

 

Pakalpojuma mērogs + Pamatdarbības līmenis

  • Iesaistītās lomas un to pienākumi:
  • Aktivitātes:
    • pakalpojumu plānošana
    • pakalpojumu izveide un ieviešana
    • pakalpojumu sniegšana, uzturēšana un attīstība
    • pakalpojumu sniegšanas pārtraukšana (pakalpojuma likvidēšana)
  • Nosacījumi – pakalpojumu pārvaldības aktivitātes tiek salāgotas ar:
    • valsts politikām
    • valsts mērķiem un prioritātēm
    • valsts attīstības stratēģijām
    • valsts pakalpojumu pārvaldības politiku un attīstības stratēģijām
    • nozaru un pašvaldību pakalpojumu pārvaldības politikām un attīstības stratēģijām
    • iestādes pamatdarbības attīstības stratēģijām

 

Resursa mērogs + Nodrošinājuma līmenis

  • Iesaistītā loma un tās pienākumi:
  • Aktivitātes:
    • nodrošinājuma plānošana
    • nodrošinājuma izveide un ieviešana
    • nodrošinājuma izmantošana, uzturēšana un attīstība
    • nodrošinājuma izmantošanas pārtraukšana"
  • Nosacījumi – pakalpojumu pārvaldības aktivitātes tiek salāgotas ar:
    • valsts politikām
    • valsts mērķiem un prioritātēm
    • valsts attīstības stratēģijām
    • valsts pakalpojumu pārvaldības politiku un attīstības stratēģijām
    • nozaru un pašvaldību pakalpojumu pārvaldības politikām un attīstības stratēģijām
    • iestādes nodrošinājuma attīstības stratēģijām