Pakalpojumu sniegšanas un pārvaldības platforma - plānotā funkcionalitāte
Projekta Nr. 2.2.1.1/16/I/001 "Publiskās pārvaldes informācijas un komunikācijas tehnoloģiju arhitektūras pārvaldības sistēma" mērķis ir nodrošināt Eiropas reģionālās attīstības fonda (ERAF) 2014.-2020. līdzfinansēto informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (IKT) projektu savstarpējo saskaņotību, būtiskāko centralizēto platformu projektēšanu un īstenošanu, kā arī veicināt sabiedrības spējas un ieinteresētību efektīvi izmantot radītos IKT risinājumus.
- 1. Darbība. Projekta vadība
- 2. Darbība. IKT arhitektūras pārvaldība
- 3. Darbība. Centralizēto IKT risinājumu projektēšana un izstrāde
- 4. Darbība. IKT iespēju izmantošanas veicināšana
Pakalpojumu platformas izveides mērķis ir nodrošināt, ka:
- visi valsts pārvaldes pakalpojumi un vēsture par saņemtajiem pakalpojumiem ir pieejama iedzīvotājiem vienuviet;
- pakalpojumu sniedzējiem ir instruments pakalpojumu definēšanai, elektronizēšanai, sniegšanai (vismaz elektroniski un klātienē), pārvaldībai un klientu vadībai;
- valstij ir instruments valsts pārvaldes pakalpojumu plānošanai, analīzei un uzraudzībai atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likumā noteiktajam.
Pakalpojumu platformas funkcionalitātes jomas:
1. Pakalpojumu sniegšana. Pakalpojuma sniedzējs (piemēram, Iestāde vai VPVKAC) reģistrē katru pakalpojuma pieprasījumu visos kanālos un turpmākos pakalpojuma sniegšanas stāvokļus (piemēram, “apstrādē”, “paprasīta papildu informācija”, “atteikts”, “sniegta atbilde”, “izsniegta licence”). Pakalpojuma saņēmējs (piemēram, fiziska persona, juridiska persona) šos stāvokļus var redzēt savā oficiālās e-adreses kontā.
2. E-pakalpojumu asistents. Iestādes KAC vai VPVKAC darbinieks klienta vārdā veic e-pakalpojumu (uz klienta saskaņojuma/atļaujas/pilnvaras pamata), vai arī konsultē e-pakalpojuma pieteicēju attālināti (tiek nodrošināta iespēja pakalpojumu saņēmēja autorizētam KAC vai VPVKAC darbiniekam apskatīt e-pakalpojuma izmantotāja ievadītos datus pirms to nosūtīšanas (iesniegšanas).
3. Mašīnmācīšanās balstīta rekomendācijas. Pakalpojumu platformas lietotājiem (iestāžu, VPVKAC klientu apkalpotājiem un pašapkalpošanās režīmā – portālā Latvija.lv neautentificētā un autentificētā režīmā) tiek automatizēti sniegtas rekomendācijas par saistītajiem/ biežāk izmantotajiem pakalpojumiem/ dzīves situācijām/ iestādēm/ kontaktiem, citu saturu, pamatojoties uz automatizētu rekomendāciju sistēmas rezultātiem (angl. - prediction analysis, recomendation system);
4. Rēķinu ģenerēšana un maksājumu apstrāde. Pakalpojuma sniedzējs (piemēram, Iestāde) no Pakalpojumu platformas katram maksas pakalpojuma sniegšanas, sodu vai nodokļu apmaksas gadījumam iegūst unikālu standartizētu identifikatoru un mašīnlasāmu pakalpojuma apmaksas rēķinu, kas satur šo identifikatoru. Rēķina apmaksai un/vai apmaksas pārbaudei var izmantot Pakalpojumu platformu.
5. Pakalpojumu un ar tiem saistīto parametru uzskaite. Pakalpojuma sniedzējs (piemēram, Iestāde vai VPVKAC) reģistrē visu pakalpojumu visus sniegšanas gadījumus saskaņā ar noteiktu standartu, to īstenojot vai nu savā pakalpojumu sniegšanas sistēmā, vai Pakalpojumu platformā (iestādes sistēmā reģistrētie gadījumi ar noteiktu regularitāti tiek nodoti uz Pakalpojumu platformu). Pakalpojumu platforma piešķir katram pakalpojuma sniegšanas gadījumam unikālu identifikatoru un uzkrāj visus pakalpojumu sniegšanas gadījumus un to statusus. Pakalpojumu platforma uzkrāj arī datus par pakalpojumu sniegšanai patērēto resursu (klātienes un zvanu kanālam), autentificēto un neautentificēto pakalpojumu konsultāciju gadījumus un saturu.
6. Pakalpojumu analīze. VARAM, nozaru ministrija vai iestāde iegūst standartizētu vai lietotāja noteiktu pārskatu par sniegtajiem pakalpojumiem, kurā ir, piemēram, sniegšanas gadījumu skaits, cena, patērētie resursi (laiks u. c.), klientu apmierinātības rādītāji un pretenziju/sūdzību skaits (VPVKAC un citām iestādēm atbilstoši to reālai uzskaitei), kā arī nodrošināti griezumi pēc kanāla, laika, vietas u. tml. VARAM iegūst pārskatus par visām nozarēm, nozaru ministrijas – par savu nozari, konkrētā iestāde – par saviem pakalpojumiem. Pirmajā posmā tas pieejams būtiskākajiem pakalpojumu sniedzējiem (VPVKAC un VPVKAC partneriestādēm).
7. Publisko pakalpojumu aprakstīšana, t.sk. reģistrēšana. Pakalpojumu sniedzējs (piemēram, Iestāde vai pašvaldība) apraksta publisko pakalpojumu katalogā visus savus pakalpojumus, veic aprakstu aktualitātes uzraudzību (ar platformas atbalstu, piemēram, atgādinājumiem), publicēšanas pārraudzību (izmantojot daudzpakāpju autorizāciju). Katram pakalpojumam tiek veidots atsevišķs apraksts atkarībā no sniegšanas kanāla (norādot kanālam specifisko darbību secību, nepieciešamos dokumentus, cenu u. tml.). Platformas pārzinis veic aprakstu pārraudzību un kontroli.
8. E-pakalpojuma izveide, izmantojot e-formas funkcionalitāti. Pakalpojumu sniedzējs (Iestāde) izveido uz iesnieguma veidlapas balstītu e-pakalpojumu, izmantojot e-formas funkcionalitāti.
9. Pašvaldību tipveida e-pakalpojuma izveide. Pašvaldība izveido e-pakalpojumu, izmantojot tipveida e-pakalpojumus (piemēram, tirdzniecības atļauja, reklāmas atļauja, pieteikšanās bērnudārzā).
10. E-pakalpojuma izpilde. Latvija.lv vidē radīts e-pakalpojums tiek izpildīts ārpus latvija.lv vides – pakalpojums tiek iniciēts un uzsākts no citas lietotāja vai programmatūras saskarnes (iegults vai izmantojot API). Ārpus latvija.lv vides radīts e-pakalpojums tiek izpildīts latvija.lv vidē (iegults vai izmantojot API).
11. Dashboard e-pakalpojuma saņemšana. Pakalpojuma saņēmējs (piemēram, privātpersona) izmanto e-pakalpojumu, kura izpilde notiek, izmantojot informācijas paneli (angl. dashboard), pēc iespējas samazinot darbību skaitu pakalpojuma izpildei (piemēram, informācijas pakalpojumi ar vienu vai dažiem peles klikšķiem).
12. ES dalībvalsts iedzīvotāja piekļuve e-adreses kontam un e-pakalpojumiem. Pakalpojuma saņēmējs (piemēram, fiziska persona) piekļūst e-kontam vai veic e-pakalpojumu, izmantojot ES dalībvalsts paziņoto (eIDAS prasībām atbilstošo) identifikācijas līdzekli.
13. Privātpersonas pāreja uz ārējo e-pakalpojumu bez atkārtotas autentifikācijas. Autentificējusies privātpersona no jebkuras Latvija.lv sadaļas, piemēram, publisko pakalpojumu kataloga bez papildu autentifikācijas pāriet uz ārpus latvija.lv esošu pakalpojumu portāla konkrēto e-pakalpojumu.
14. Pakalpojumu informācijas pārpublicēšana ārējā portālā. Pakalpojumu turētājs (iestāde) pārpublicē Latvija.lv esošo informāciju par pakalpojumiem (publisko pakalpojumu kataloga dati, pakalpojumu apraksti) savā portālā (piemēram, pašvaldības portālā).). Aktualizēta informācija latvija.lv tiek automātiski atjaunināta ārējā portālā.
15. Latvija.lv mobilā lietotne. Latvija.lv, t.sk. eAdreses un e-pakalpojumu lietojumi pieejami populārāko mobilo platformu lietotājiem, ar iespēju saņemt arī notifikācijas mobilajā telefonā, izmantojot mobilo lietotņu saskarnes (angl. - Push notifications). Gala lietotāja pieeja var tikt nodrošināta caur trešo pušu risinājumiem, izmantojot API. Mobilā lietotnē jāizmanto drošie autentifikācijas līdzekļi. Izstrādājot Pakalpojumu platformu, jānodrošina API trešo pušu mobilajiem risinājumiem.
16. E-pakalpojuma pieteikšanas sesijas saglabāšana. Personai, veicot pakalpojumu datu ievadi e-pakalpojumā, tiek pastāvīgi un automātiski saglabāti tās ievadītie dati. Notiekot sesijas pārrāvumam, personai pieejami iepriekš ievadītie dati.
17. Privātpersonas profila aktualizēšana. Privātpersona (fiziska un juridiska persona) savā latvija.lv profilā veic deklarētās dzīvesvietas adreses maiņu, kā arī norāda citu kontaktinformāciju (e-pasts, tālrunis) un bankas kontu, ko valsts pārvaldes iestādes var izmantot pakalpojumu sniegšanai.
18. Dati par mani valsts reģistros. Privātpersona apskatās, kādi dati par to ir pieejami valsts pārvaldes iestādēs un vajadzības gadījumā var ziņot par neatbilstībām vai izmaiņām. Papildus tiek piedāvāta informācija, kurš un kad tos ir lietojis (piekļuvis, apstrādājis).
19. E-konta pārstāvības tiesību deklarēšana. Pakalpojumu saņēmējs, piemēram privātpersona vai juridiska persona (t. sk. ārvalstnieks) elektroniski vai klātienē iestādes KAC vai VPVKAC veic e-konta pārstāvības tiesību deklarēšanu, t.i. deleģē citai fiziskajai personai darbības saistībāsaistība ar e-konta izmantošanu.
20. Klienta attiecību vēsture. Pakalpojumu sniedzējs (Iestāde) vai pakalpojumu saņēmējs (privātpersona) piekļūst pieteikumiem, korespondencei, paziņojumiem, maksājumiem, konsultācijām, datiem par deleģēšanu un citai informācijai par privātpersonas mijiedarbību ar valsti atbilstoši tiesībām un tiesiskajam regulējumam.
21. Klientu atbalsta speciālista konsultācija klientam, pieslēdzoties klienta sesijai. Ja klientam rodas tehniskā problēma, piesakot e-pakalpojumu, klients sazinās ar klientu atbalsta speciālistu VRAA. Speciālists pieslēdzas klienta sesijai latvija.lv, piemēram, skatīšanas režīmā, un sniedz konsultāciju klientam problēmas novēršanai.
Integrācija:
1. API Pakalpojumu platformas integrācijai ar iestāžu pakalpojumu sistēmām (pakalpojumu sniegšanas gadījumu nodošanai uz Pakalpojumu platformu)
2. API publisko pakalpojumu kataloga pārvaldībai no iestādes viedokļa (ierakstu veidošana, mainīšana, izgūšana u. tml.)
3. API publisko pakalpojumu kataloga publiskās informācijas iegūšanai
4. API pakalpojumu sniegšanas gadījuma unikālā identifikatora saņemšanai
5. API maksas pakalpojuma rēķina saņemšanai
6. API maksājuma pārbaudei
7. integrācija ar pašvaldību informācijas sistēmām, kas nepieciešamas pakalpojumu sniegšanai (KAVIS, NĪNO, SOPA, Namejs u. c.)
8. API latvija.lv e-pakalpojumu izmantošanai ārpus latvija.lv vides
9. API ārpus latvija.lv vides veidoto e-pakalpojumu darbināšanai latvija.lv vidē
10. API un tā izmantošanas nosacījumi eAdresei, lai nodrošinātu tās izmantošanu trešo pušu gala lietotāja lietotņu izveidei;
11. Pakalpojumu platformas izmantošanas statistikas nodošana VIRSIS.
Atvērto datu kopas, kas ir tvērumā un kuru ražošana jāsaplāno:
pakalpojumu katalogs, pakalpojumu sniegšanas statistika, pakalpojumu sniegšanas vietas, pakalpojumu taksonomija, kas iekļauj pakalpojumu katalogā izmantoto klasifikatoru kopumu.
Atkarības:
jānodrošina Pakalpojumu platformas pilnīga integrācija ar e-adreses risinājumu DEPP 1.kārtu (realizēta pirms šī projektējuma). Līdz projektēšanai pieejamie DEPP nodevumi un projektējumi jāņem vērā, un šī integrācija jārealizē kā DEPP 2. kārtas projekts.